Digital marknadsföring är idag en självklar väg för företag att marknadsföra sina produkter och tjänster. Det handlar om att stärka sitt varumärke och nå ut med rätt budskap till rätt målgrupp – vid rätt tillfälle.
Det som gör digital marknadsföring så effektivt är möjligheten att rikta budskapet tydligt mot en målgrupp och sedan statistiskt följa upp hur effektivt budskapet nått ut.
Nå rätt målgrupp, med rätt budskap – vid rätt tillfälle
I denna guide visar vi de vanligaste kanalerna för digital marknadsföring och vilka av dessa just ditt företag bör välja för bäst resultat.
Vad är digital marknadsföring?
Digital marknadsföring innebär att företag visar upp sitt budskap online. Det kan vara genom allt från digitala annonser i dagstidningar till riktad reklam via Linkedin. Utifrån att vi i Sverige i genomsnitt använder internet 24 timmar i veckan, per person, blir det alltså en effektiv marknadsföring som når fram.
Att synas är första steget för att stärka varumärke och öka försäljningen. Men även konverteringen ökar digitalt. Vid datorn, mobilen eller surfplattan är steget inte långt till att beställa en produkt eller på annat sätt följa reklamens budskap.
Tack vare att allt är mätbart blir det även enkelt att se om marknadsföringen varit effektiv samt vad som kan förbättras inför kommande kampanjer. Statistik som även kan användas för att effektivisera andra marknadsföringskanaler.
Ytterligare en fördel är att det är en tydlig målgruppsinriktad marknadsföring där det går att välja vilka som ska bli mottagare av budskapet inom exempelvis ålder, ort, intresse eller arbete.
- Anpassad till målgrupp
- Tydligt mätbart
- Ökar konvertering
Olika typer av digital marknadsföring
Att synas digitalt är viktigt – att synas på rätt ställe är ännu viktigare. Välj rätt digital marknadsföring utifrån kundgrupp, produkt och budget. Generellt finns fördelar att kombinera flera av dessa marknadsföringsvägar för att uppnå ett bättre resultat.
SEO (sökmotoroptimering)
SEO innebär att synas högt på Google.
Varje dag sker över 55 miljoner sökningar på Google i Sverige. Sökningar som främst leder till att besök genomförs till de webbplatser som ligger på de tre – fyra första sökträffarna.
SEO handlar om att optimera webbplatsen så att syns högt vid sökningar på olika ord och fraser. Ett långsiktigt arbete som kan mångdubbla omsättningen för företag som framförallt får kunder efter sökningar på Google.
Fördelen med SEO är framförallt att det är långsiktigt och att det inte finns någon övre gräns för hur mycket trafik som kan skapas.
Exempel:
Du söker på ”Maskeraddräkter Halloween” på Google för att köpa årets maskeraddräkt till Halloweenfesten. Nedanför annonserna visas Googles sökresultat. Som de flesta andra klickar du på någon av de tre första sökträffarna och genomför sedan ditt köp. Tänker du ens på att Partykungen, Coolstuff och Partyhallen är de tre som har bäst SEO för just detta sökord?
Läs vår nybörjarguide om sökmotoroptimering här.
SEM (search engine marketing)
SEM är annonser som syns vid Googles sökresultat.
I likhet med SEO handlar SEM om att synas i Googles sökresultat. Skillnaden är att SEM är köpta annonser medan SEO handlar om optimering av hemsidan. Priset på annonsernas plats avgörs av en auktionsliknande funktion som innebär att det företag som är villig att betala mest får de bästa placeringarna.
Fördelen med SEM är den direkta och riktade marknadsföring som kan ske. Välj vid vilka sökningar på Google som annonsen ska visas och betala enbart när någon väljer att klicka på den och därmed besöka din hemsida. Betald trafik där du betalar per besökare.
Exempel:
Du har bestämt dig för att bygga om källaren och söker efter en snickare för att få offert på jobbet. Efter att ha sökt på ”Snickare Stockholm” visas följande sökresultat. Högst upp presenteras annonserna. Du väljer att klicka på tre av dessa för att få offert från tre olika snickare.
Eftersom annonserna enbart visas när relevanta sökningar sker på Google kommer de visas för människor som för tillfället just vill få hjälp av en snickare inom Stockholmsregionen.
BILD
Facebook ads (FB-annonsering)
Facebook Ads är marknadsföring både via sponsrade inlägg och annonser på Facebook. Genomtänkta sponsrade inlägg får en rad interaktioner vilket därmed ger annonsen extra spridning. Välj om målet är att stärka varumärket, skapa interaktion eller konvertering och skapa marknadsföringen utifrån detta.
Fördelen med FB Ads är att annonserna kan riktas mot en viss målgrupp (exempelvis kvinnor i Stockholm mellan 20 – 40 år) samt att du enbart betalar för hur effektiv annonsen varit. Dessutom använder många Facebook som ”tidsfördriv” vilket innebär att de är mer mottagliga för viss marknadsföring än när internet används för andra sysslor.
Exempel:
Du går in på Facebook för att scrolla igenom flödet och möts av reklam för snygga mobilskal. En produkt som du googlade efter dagen före utan att hitta något snyggt. Eftersom reklamen anpassas efter målgrupp och information kring användaren visas främst relevant reklam. Du klickar på annonsen och hittar äntligen det rosa och guldglittrande mobilfodralet.
Annonsera på Linkedin
Till skillnad mot annan social media är Linkedin framförallt inriktad mot B2B. Här går det att rikta marknadsföringen av produkter/tjänster mot en viss bransch, exempelvis finansbranschen eller marknadsförare. Utöver produkter och tjänster kan även marknadsföring ske för att hitta nya anställda med spetskompetens.
På Linkedin går det att välja mellan CPC, CPM eller CPV. Med andra ord om företaget önskar betala per klick på annons eller per visning av reklam eller video. Det går även att ”boosta” egna inlägg för större synlighet.
Fördelen med annonsering på LinkedIn är målgruppsanpassningen inom B2B. Ingen annan marknadsföringsväg är lika tydligt inriktad på B2B och genom att exempelvis rikta annonserna mot en viss målgrupp kan hög kostnadseffektivitet skapas. Exempel:
Du driver en egen skribentbyrå med fyra anställda. Regelbundet lägger du upp inlägg på LinkedIn för att skapa interaktioner med andra inom samma bransch och eventuella kunder. I flödet visas marknadsföring från kreditföretag som köper fakturor, plattformar som underlättar arbetsflödet och leverantörer av kontorsmaterial. Produkter och tjänster som underlättar ditt företags utveckling och expansion. Då är det även lätt att gå vidare och lägga beställning.
Annonsering på Instagram
I likhet med Facebook används Instagram till stor del för nöje och tidsfördriv. Eftersom tjänsten främst är uppbyggd på bilder och grafik behöver marknadsföringen även vara i bild/videoformat och attrahera valbar målgrupp. Även här går det att skapa flera olika annonsformat och kostnadsupplägg.
Framförallt gäller det att attrahera interaktioner och sticka ut ur mängden av all information som ett flöde består av. Eftersom Instagram är helt mobilt (visst?) bör även produkten eller tjänsten kunna gå att nå via mobilen. Instagram är den näst största sociala plattformen och det är fler kvinnor än män som har konto.
Fördelen med Instagram är att marknadsföringen bygger så mycket på grafik (bilder, video, animeringar). En exemplarisk marknadsföringsväg för designers, inredare och eventföretag. Men även företag som kan bygga sin marknadsföring på känslor och uttryck.
Exempel:
Du ligger hemma i soffan och är förkyld. Det blir därmed ett flertal timmar på Instagram och Facebook. Annonserna kring hemlevererad pizza samt ”Doktor i mobilen” möter ditt direkta behov. Men även annonser om resmål och turistattraktioner lockar när tid finns att planera semestern.
FAQ
Vilken digital marknadsföring är mest effektiv?
Vilken marknadsföringsväg som bör väljas beror på företagets produkt, målgrupp och målet med marknadsföringen. SEO och SEM ökar synligheten vid sökningar på Google, något som ofta är första steget i ett köpbeslut. Här behöver reklamen inte påtala behovet av en produkt utan främst påvisa var den går att köpa.
Detta medan reklam på Facebook och annan social media är riktad mot en viss målgrupp och passar främst för specifika produkter och tjänster. Generellt är det lättare att sälja ”lättsålda” produkter via annonsering på Facebook medan Linkedin snarare vänder sig mot B2B.
Vilka utbildningar finns inom digital marknadsföring?
Det finns både högskole- och universitetsutbildningar samt privata företag som håller i kurser för dig som vill lära dig mer inom ämnet. Utbildning på högskola rekommenderas för dig som söker en bred utbildning som bas att stå på inför arbetsliv eller vidare studier. De utbildningar som erbjuds av privata företag har generellt mer spets och smalare inriktning.
Vilken lönenivå gäller inom branschen?
Enligt fackförbundet Unionen har marknadsförare mellan 33 000 kr och 45 000 i månaden beroende på erfarenhet, arbetsuppgifter och komplexitet i arbetet. De gör däremot ingen skillnad på digital och övrig marknadsföring.
Vilka jobb finns det inom digital marknadsföring?
Med utbildning, eller dokumenterad kunskap, går det att jobba på större företag som har sin marknadsföring ”in house”. Det betyder att de anställer personer som har ansvaret för den digitala närvaron och marknadsföringen som sker via digitala kanaler. Beroende på företagets storlek kan det innebära allt från att vara ansvarig för allt digitalt till att enbart arbeta med en av dessa marknadsföringskanaler.
Ett alternativ är att söka sig till en SEO/SEM-byrå eller digital marknadsföringsbyrå vilka jobbar som konsulter åt de företag som vill förbättra sin digitala synlighet. Generellt blir arbetet då smalare eftersom dessa byråer anställer expertis inom flera olika områden.
Digital marknadsföring i Stockholm
Har ni insett behovet av att synas digitalt?
Vill ni ha hjälp med SEO, SEM, Facebook Ads eller annan marknadsföring?
Vi hjälper er med kostnadseffektiv digital marknadsföring!
Många kunder inser behovet av marknadsföring men vet inte var det ska börja. Det är där vi börjar. Vi arbetar tillsammans fram en plan som passar företagets mål och vision. Därefter anpassas marknadsföringen till rätt kanaler, rätt målgrupp och i rätt tid. Det är då som bäst effekt uppnås.
Slå en signal eller kom förbi vår SEO byrå i Stockholm och berätta vad ni behöver hjälp med.