En viktig faktor inom SEO är länkar och därmed behöver alla SEO-projekt ha en tydlig länkstrategi. Hur ska länkar skapas till webbplatsen för att därigenom öka dess styrka? Främst handlar länkstrategin om inlänkar – men det bör även finnas en policy gällande utlänkar.
Vilken länkstrategi passar ert företag?
Attraktivt material – Vänta på naturliga länkar
Den mest passiva vägen är att skapa mycket attraktivt material på webbplatsen, bygga ett starkt varumärke och hoppas på att länkarna kommer naturligt. Stora varumärken, nyhetssidor och kända bloggare kan få länkar via detta sätt.
För den nystartade E-butiken är det däremot mycket svårt att få tillräckligt med länkar enbart genom att förlita sig på innehållet på sidan.
Exempel:
Kjell & Company har avdelningen ”Hur funkar det” på webbplatsen. Där presenteras guider över en rad tekniska produkter och produktgrupper. Artikeln ”IPTV-inkoppling” hade under sommaren 2020 länkar från 13 olika domäner. Ett bra exempel på hur riktigt bra material, i samband med riktigt starkt varumärke, attraherar länkar.
Attraktivt material – Med tydlig länkmålgrupp
Ännu ett sätt att jobba med attraktivt innehåll är att skapa artiklar vars syfte är att attrahera länkar från en specifik målgrupp. Innehållet delas sedan mot just den målgruppen.
I likhet med annan content handlar det om att skapa kvalité. Men i detta fall finns ett tydligt syfte, målgrupp som förväntas länka, vilket inte finns med allmän content.
Exempel:
Ni skapar en studie på lönenivåer inom en bransch eller undersöker vilket som är det vanligaste namnet på hamstrar. Artikeln om lönenivå sprids på Linkedin för att få branschtidningar att skriva om ämnet och artikeln om hamstrarna kanske sprids mot bloggare som skriver om sina husdjur. Målet är att därigenom få länkar från dessa.
Sponsrade inlägg
Sponsrade inlägg innebär att ditt företag betalar pengar, eller ger produkter, till en bloggare i utbyte mot en länkplats.
Om en person tar emot gåvor/pengar med motkravet att en text/länk måste publiceras på deras webbplats ska denna text, enligt svensk lag, uppmarkeras som ”sponsrat inlägg” eller liknande. Därmed anges det även öppet till Google att länken är köpt vilket kan minska dess styrka. Detta utifrån att Google vill minimera möjligheten till att ”köpa sig” en hög position hos sökmotorn.
Exempel:
Du kontaktar en bloggare, journalist eller domänägare och frågar om de tar emot sponsrade inlägg och vilken prisnivå som då gäller. De flesta vet vad detta innebär och har färdiga prisnivåer att erbjuda. Ofta vill de själva skriva artikeln för att vara säker på att den följer samma stil som resterande material på sidan. Högst upp på sidan visas sedan ”Sponsrat innehåll”
Ge gåvor till bloggare
Att skicka gåvor till bloggare är ett sätt att försöka få länkar utan att dessa ska klassas som sponsrade. Det som skiljer mot sponsrat inlägg är att det inte finns något motkrav. Bloggaren får produkterna – oavsett om personen skriver något om företaget eller inte.
Genom att vara tydlig med avsändare är däremot chansen stor att bloggaren testar produkten, skriver om den och länkar till butiken som säljer den. Men då det inte finns något krav på motprestation finns inte heller krav på att inlägget ska vara markerat ”Sponsrat”.
De som bloggar vet att om de skriver om produkterna så kommer de få fler produkter samt att fler företag kommer att skicka gåvor. Det finns därmed en ”tyst” överenskommelse. Framförallt är det viktigt att skicka produkter som är intressanta att testa och har ett tillräckligt värde.
Exempel:
Det finns mängder av bloggare som skriver om mode och hälsa. Genom att följa ett par av dessa skapar du dig en uppfattning om vad bloggaren tycker om att skriva om. Kanske finns det redan tester och recensioner av produkter i bloggen (troligtvis gåvor från företag).
Utifrån detta kan du bilda dig en uppfattning om värde på och vilken produkt som skulle uppskattas. Sedan är det bara att hoppas att de uppskattar gåvan och skriver om den.
Leverantörsreferenser
Många företag, inte minst tjänsteföretag, har referenser på sin hemsida för att skapa trovärdighet mot framtida kunder. Det kan exempelvis webbyråer, snickare, städföretag och bokföringsbyråer.
Kontakta leverantören och be att få vara en god referens på dess hemsida. I texten länkas det till din webbplats. På detta sätt får de en trovärdig referens samtidigt som din webbplats får en länk.
Exempel:
Nedan är ett exempel på hur JSDigital.se länkas på en av de skribentbyråer som anlitas.
Sponsring av föreningar m.m.
Föreningar söker ofta olika sponsorer och kan ”som tack” nämna på hemsidan vilka sponsorer de har. Ofta är det en loga eller enbart namnet på företaget som sponsrat. För mest länkkraft finns en fördel om länken ligger i en stycke/sammanhang.
Exempel:
Barnen är med i en lokal hockeyförening och söker årligen sponsorer och vägar till intäkter. Ditt företag sponsrar med vattenflaskor med tryck till hela laget och i ett nyhetsinlägg skrivs det om den nya sponsorn – med länk.
Byta länkar
Att byta länkar innebär att två, eller fler, personer kommer överens om att länka till varandra. Förr var det vanligt med enkla ”länkbytessidor” men för att det ska ge bra resultat bör länken läggas i ny löptext. Det bör heller inte ske direktbyten dvs A till B och B till A.
Exempel:
Du äger mindomän1.se och kattbutiken.se. Via forum och Facebookgrupper hittar du personer som är villiga att byta länkar för att på detta sätt stärka länkprofilen på den sida som önskas få ranking. En av dessa har sidan Johanssida.se. Ett byte kan då ske på följande sätt:
Du skriver en text på mindomän1.se och länkar till Johanssida.se. I gengäld skriver Johan en text på Johanssida.se och länkar till kattbutiken.se. På detta sätt sker inget direktbyte mellan de två domänerna, vilket inte Google tycker om.
Hyra/Köpa länkar
Att hyra/köpa länkar innebär samma sak som ”Sponsrade inlägg” men länkarna markeras i regel inte ut som köpta. Vid hyra betalas en summa varje år för att länken ska få ligga kvar medan köp innebär att länken ligger kvar så länge som domänen finns kvar.
Exempel:
Den vanligaste vägen att köpa/hyra länkar är via SEO-bolag. De har tillgång till ett mycket stort antal domäner med olika inriktningar och styrkor. Därmed kan de även avgöra vilka länkar som skulle vara bäst helt utifrån domänens behov. Vid kontakt med ett SEO-bolag kan de förklara hur många länkar de kan erbjuda och vad detta kan kosta.
Snappa – ta gamla domäner
Att snappa innebär att köpa ett domännamn som tidigare varit aktivt men som domänägaren valt att inte förlänga. När domännamnet köpts läggs material in som är inom samma område som tidigare domänägare hade på sidan. Efter någon vecka/månad kan länk läggas till den egna domänen.
Exempel:
Arne har haft Arnesnickeri.se i 12 år och har under dessa år fått en rad länkar till webbplatsen. Han ska nu gå i pension och väljer därmed att inte förlänga domännamnet vilket innebär att vem som helst kan köpa den via sitt webbhotell.
Du köper domännamnet för 100 kr och får därmed en domän med stark länkstyrka. Snabbt läggs det upp content med inriktning mot snickeri och två månader senare lägger du en länk på sidan till ditt eget snickeri. Länken är stark och relevant vilket innebär rejäl styrka.
Bygga eget nätverk
Det är vanligt att SEO-bolag köper upp, snappar och bygger upp domäner för att ha ett stort nätverk att välja på när länkbygge behöver ske. Behöver de stärka länkprofilen till en kund inom ett hantverksyrke lägger de helt enkelt länkar från de domäner, inom nätverket, som har denna inriktning.
Att bygga eget länknätverk är både kostsamt och tar tid. Det är detta arbete som SEO-bolaget därmed tar betalt för via deras tjänst.
Exempel:
Du vill bygga ett eget nätverk av 20 domäner. De köps på delvis olika webbhotell, med olika IP-nummer och över en längre tidsperiod. Domänerna byggs upp med content och länkar för att skapa önskad länkstyrka när väl detta behövs. Detta är ett långsiktigt arbete då domänerna även behöver underhållas för att bibehålla styrka.
Gästblogga
Att gästblogga innebär att gratis skriva ett blogginlägg/artikel som publiceras på mottagarens sida. Generellt handlar det om att experter inom vissa områden delar med sig av kunskap och erfarenhet. På detta sätt tillförs intressant content till webbplatsen samtidigt som gästbloggaren får möjlighet att länka till sig själv.
Exempel:
E-handelstips.se är en portal med flera externa skribenter, gästbloggare. Alla med expertis inom egna områden. Skribenterna ger tips och råd kring E-handel och länkar ut i texten till relevanta sidor. På detta sätt kan de även skapa länkar till egna domäner.
Strategi för utlänkar – minst lika viktigt
Det finns företag som anser att de inte behöver någon länkstrategi. Det kanske inte har ett aktivt SEO-arbete eller anser att naturliga länkar räcker. Men i detta fall bör det i alla fall finnas en länkpolicy. En policy som svarar på:
”Vad länkar vi till och i vilka sammanhang ger vi länkar?”
Dåliga utlänkar kan både skada SEO-arbetet och trovärdigheten för en sida. Tänk om exempelvis en kyrka skulle länka till ett casino…?
Exempel:
För ett par år sedan publicerade Svenska Kyrkan artikeln ”Kan digitaliseringen av kyrka och gudstjänst vara ett hot?”. En artikel som efter ett tag vrids ämnesmässigt mot Malta och att casinoverksamheten är stor i det landet. I det sammanhanget fanns en länk till ett casinobolag. Idag är länken borttagen men artikeln finns kvar och kan visas som ett tydligt exempel på vad som kan hända om inte en policy finns kring vilka utlänkar som får förekomma.
Få hjälp med din länkstrategi
Vi hjälper dig att stärka din domäns auktoritet.