Metabeskrivning är en kortare text som visas i Googles sökresultat, under SEO-title. Texten presenterar vad som är på webbsidan samt varför de som använder Google ska klicka på sökträffen. Rätt metabeskrivning förbättrar därmed trafikmängden.
Var visas Metabeskrivning?
Metabeskrivning presenteras i Googles sökresultat och hjälper därmed personen som googlar att välja rätt webbplats att besöka. Detta genom den beskrivande text som anges.
I exemplet ovan visas alltså följande:
URL – jsdigital.se
SEO-title – JSDigital Vi ökar din trafik och försäljning
Metabeskrivning – Vi är experter på digital försäljning – SEO, SEM och e-webbutveckling. Öka din trafik och konvertering. Besök JSDigital.se idag!
Hur anges den?
I de flesta CSS-system finns en ruta där metabeskrivningen anges. Används WordPress skiljer det sig något beroende på vilket SEO-plugin som används. Två av de vanligaste är Yoast SEO samt All in One SEOpack. Rutan benämns generellt med Metabeskrivning, Metatext eller Metadescription.
HTML
Anges metabeskrivning I HTML skrivs följande text i:
Att ange en metabeskrivning innebär däremot inte att Google alltid kommer använda denna text. I vissa fall kan Google välja att lyfta upp text från webbplatsen och använda som metabeskrivning. Risken är större att detta sker om beskrivningen inte är tillräckligt relevant till webbsidans innehåll.
Vilket syfte har description?
- SEO-optimering?
Det finns delade meningar om Metabeskrivning påverkar SEO eller inte. Men genom att ha den utgångspunkten utformas den generellt bättre även om det här inte är livsavgörande för SEO.
- Konvertering
När ett sökresultat visas på Google är det SEO-titel och Metabeskrivning som visas i sökresultatet. Det är alltså med de orden som den som sökt ska ”lockas” till att besöka just den webbplatsen. Med en genomtänkt beskrivning kommer alltså CTR öka.
CTR – Clickthrough = Hur många som klickar på sökträffen av de som sett den
Hur skriver man en bra metabeskrivning?
- 155 tecken
För att hela beskrivningen ska synas i sökresultatet bör den inte vara längre än 155 tecken. Att försöka hamna mellan 120 – 150 är ett riktmärke.
- Koppla samman mot title
Ett sökresultat presenteras först med SEO-title i större textstorlek och därunder metabeskrivningen. Det blir därmed främst SEO-titeln som drar till sig ögonen och beskrivningen som försöker ”dra in” besökaren på webbplatsen. Det är därför viktigt att dessa går ”hand i hand”
Exempel:
SEO-title – ”Adams Bokföringsbyrå – Prisvärt och digitalt”
Metabeskrivning ”Auktoriserad bokföringsbyrå med digitala lösningar. Kontakta oss för gratis rådgivning. ”
På detta sätt blir metabeskrivningen en ”fördjupning” av SEO-titeln samtidigt som den ytterligare ger orsaker till att gå in på webbplatsen.
- Sökord
Ha med sökordet som sidan ska synas på i metabeskrivningen. Oavsett om det är en SEO-faktor eller inte så kommer de att locka till klick på sökresultatet. Söker en person efter vit/svart randiga slipsar kommer en description med dessa ord självklart dra till sig fler klick än annars.
- Intention
Inom ett SEO-arbete är det alltid viktigt att se på sökningens intention och möta upp detta. Vad vill en person som söker på ”hälsporre” se i sökresultatet? Ord som ”ont i hälen” och ”lindra smärta” kan exempelvis vara passande för att möta intentionen med sökningen.
De som söker efter en SEO-byrå vill ”synas högt på Google” eller ”få mer trafik”. Det är därmed något som kan nämnas i metabeskrivningen.
- Unik sida – unik intention
Varje undersida ska ha en unik SEO-titel och metabeskrivning. Är det väldigt många liknande produkter kan det vara lockande att enbart byta ut ett eller ett par ord. Men för bäst resultat bör man utgå från sökintentionen och skapa så unik beskrivning som möjligt.
- Uppmaning
En metabeskrivning får gärna ha någon slags uppmaning. Det kan vara ”läs mer”, ”besök oss” eller ”kontakta oss”. En uppmaning som gör att sista steget tas till att besöka webbplatsen.
- Unika salespoints
En av de viktigaste punkterna är att använda unika salespoints för produkten eller tjänsten. Varför ska personen anlita just den snickaren? Vilka fördelar har de sportskorna eller det tryckeriet?
- Skilj meningarna med något
Även om det enbart 155 tecken kan 2 – 3 meningar i rad upplevas ”tjockt”. Det blir helt enkelt inte tillräckligt enkelt att snabbt få en överblick på vad som erbjuds. Av den anledningen bör meningarna hållas korta och tydliga skiljetecken användas.
Exempel 1:
Vår sida om affiliate presenteras med följande SEO-title och Description. Sökordet ”affiliate marketing” finns med samt orsaker till att läsa vidare i artikeln.
”Hur fungerar det?”
”Vilka är de bästa affiliateprogrammen?”
”Lär dig tjäna pengar hemifrån soffan”
Korta och tydliga meningar som vill påvisa vad besökaren kan förvänta sig information om i artikeln.
Exempel 2:
Zalando är ett starkt varumärke och tjänar därmed på att även nämna sitt namn i Description. Här nämns även flera fördelar med att handla från just dem.
”Fri frakt & retur*” (Lägg märke till stjärnan som eventuellt anger att fri retur har sina begränsningar. Men vem ser den direkt i sökresultaet?)
”Köp tunna jackor för män” (Sökord och klickvänligt)
”Perfekta sommarjackan – Sveriges största utbud…” (Klickvänligt)
Vad händer om du inte skriver någon alls?
Om metabeskrivning inte anges kommer Google att söka av sidan och skapa en beskrivning utifrån dess innehåll. Det kan bli bra – eller totalt fel. Att chansa är alltså inte ett bra alternativ.
Serp-optimering med symboler & emojis
Ett alternativ att ”spetsa till” description är att lägga in symboler, emojis eller liknande för att texten ska lyftas fram bättre i sökresultatet. I exemplet nedan punktas fördelarna upp bakom gröna boxar. Det gör att texten blir mer lättläst men framförallt att ögonen lättare dras till denna description i sökresultatet. Det är därmed en av många vägar till s.k serpoptimering (att sticka ut ordentligt i Googles sökresultat). Något som kan innebära att fler klickar på sökresultat.