Att komma igång med din annonsering på Facebook kan kännas som en djungel full av svåra begrepp och termer. Men att annonsera med Facebook är ett mycket kostnadseffektivt sätt att hitta nya potentiella kunder.
För att hjälpa till i djungeln har vi skapat en guide med enkla tips för att du ska börja med din Facebook-annonsering 2023.
Varför ska jag annonsera med Facebook?
Med två miljarder aktiva Facebook-användare varje månad undrar du kanske om Facebook-annonsering är det bästa alternativet för att öka din försäljning. Det finns många skäl till att annonsera på Facebook för att nå din målgrupp och vi listar dem alla: Varför ska jag annonsera på Facebook?
- Tillgång till obegränsad data om din målgrupp helt gratisFacebook har mer än två miljarder aktiva användare varje månad. Det innebär att det inte finns någon annan plattform med så stor möjlighet att nå ut till befintliga och nya kunder som Facebook.
- Organiska räckvidd är inte lika effektivIdag skapas allt mer innehåll på Facebook vilket betyder att du kan ha svårt att visa just ditt innehåll för den målgrupp som betyder mest för dig.Det går helt enkelt inte att förlita sig på organisk räckvidd för att nå sina följare. Därför är det annonsering på Facebook som gäller.
- Facebook-annonsering är billigt och kostnadseffektivtIngen annanstans är riktad annonsering till en specificerad målgrupp så kostnadseffektiv som med Facebook-annonser.
- Annonsresultaten är mätbaraVarje annons du skapar kan mätas med hjälp av verktyg och statistik från Facebook. Mätverktygen från Facebook hjälper dig att förstå resultatet av dina annonser och förstå vilket annonsinnehåll som fungerar bäst.Du får även tillgång till verktyg som hjälper dig att hitta din målgrupp och nå fler potentiella kunder.
Egna erfarenheter av Facebook Ads
Genom att använda Facebook Ads har vår byrå hjälpt många företag att öka sin försäljning och lönsamhet.
Fullständig guide för att bygga din första Facebook-annonskampanj:
Vad är en kampanjstruktur?

En Facebook-annons är uppdelad i tre delar: Kampanj, Ad Set och Annons. Tillsammans skapar delarna en kampanjstruktur och genom att förstå hur delarna fungerar tillsammans kan du köra annonser på det sätt du vill, vilket hjälper dig att nå rätt målgrupper.
På kampanjnivå anger du kampanjmålet vilket är syftet med annonseringen, så som att driva mer trafik till din webbplats.
På Ad Set-nivån definierar du inriktningsstrategin genom att konfigurera parametrar som inriktning, demografi, budget och schema.
Till sist skapar du annonsen som består av visuellt material i form av bilder eller videoklipp. Den kommer styra målgruppen till det du marknadsför.
Sätt upp Facebook Business Manager och Facebook Annonskonto
För att börja annonsera på Facebook behöver du skapa ett Facebook annonskonto. Det kan du göra genom att skapa en ny Facebook-sida för ditt företag då alla Facebook sidor har ett annonskonto.
Alternativt skapar du ett nytt annonskonto i Facebook Business Manager-konto. Då kan du jobba och hantera dina Facebook-sidor samt annonskonton som ett proffs.
- Gå till Facebook Ads Manager och tryck på den gröna knappen ”Skapa”

- Välj din målsättning med kampanjen
Kampanjmålet är det affärsmål du vill uppnå när du kör din annons. Håll muspekaren över varje mål för mer information om varje kampanjmål. Facebook erbjuder sex olika kampanjmål som jobbar för att uppnå ditt mål med din annonsering.

- ”Medvetenhet” ska du välja om du vill rikta dig till den målgrupp som inte redan känner till ditt företag.
- Vill du generera fler besökare och potentiella kunder till din webbplats eller app rekommenderar vi att du som i exemplet på bilden väljer ”Trafik”.
- Om du vill att personer som är intresserade av dina produkter eller tjänster ska interagera med ditt företag online, t.ex. en Messenger-konversation borde du välja ”Interaktion”.
- Att välja ”Leads” ger dig möjlighet att samla in leads och data till företag från personer som visat intresse för annonsen i ett s.k. snabbformulär.
- ”Appkampanj” är ett kampanjmål för dig som vill öka antalet mobila användare att installera appen, testa en ny appfunktion eller göra ett köp i appen.
- Det sista kampanjmålet är ”Försäljning”. Du bör använda det när du vill ha direkta konverteringar så som att skicka sannolika köpare till din e-handel. För att kunna mäta direkta resultat behöver du en Facebook Pixel installerad.
- Anpassa ditt Ad Set
Ditt Ad Set påverkar hur dina annonser körs. På Ad Set-nivå använder du Facebooks målgruppsalternativ för att skapa en målgrupp för dina annonser. Du definierar din målgrupp genom att välja plats, kön och ålder. Skapa även en budget, schema för hur dina annonser körs och välj placeringar.

Under konvertering väljer du den konventeringsplats du vill skicka trafiken till.
Vad kostar annonser på Facebook?

Under ”Budget och schema” anger du om din annonsbudget ska följa en daglig budget eller livstidsbudget. Den dagliga budgeten baseras på hur länge du väljer att köra annonsen. Om du väljer en livstidsbudget så baseras kostnaden på den period du vill köra din kampanj, dvs när du vill starta och börja annonsen och hur mycket du vill spendera som max under dessa datum.
Facebooks budgetoptimering
För att börja annonsera på Facebook behöver du bestämma en annonsbudget. Men hur stor?
Inom Facebook-annonsering fungerar olika strategier och budgetar olika bra beroende på vilken nisch du har. Genom testning kan du identifiera vad som fungerar bäst för just din nisch.
För att du dessutom ska hitta sätt att spara pengar använder Facebooks optimeringsverktyg en algoritm för att automatiskt optimera din budgetfördelning över annonsuppsättningar.
För att spara pengar gäller samma sak när du ska identifiera din optimala målgrupp. Genom att ställa in flertalet annonser som alla riktar sig mot olika målgrupper kan du samla in data som hjälper dig att identifiera vilken målgrupp som levererar bäst resultat under din kampanj.
För att säkerställa att alla målgrupper du testat har samma potential rekommenderar vi att du ställer in budgetar proportionellt baserat på enskilda målgrupper.

Trots att Facebook har två miljarder användare varje månad kommer de flesta inte vara intresserade av din produkt, evenemang eller uppmaning.
För att rikta in dig på målgruppen som har högst potential att agera på din kampanj hjälper Facebook dig med den processen. Facebook kan med sitt mätverktyg begränsa målgruppen utifrån följande verktyg:
- Plats
- Demografi
- Intressen
- Beteenden
- Kopplingar

- Skapa annonsinnehåll

När du ska välja rätt annonsformat för din kampanj, beror möjligheten på vilket kampanjmål du valt. Alternativen som är vanligast är:
- Bild – Använd en bild för att beskriva din produkt.
- Video – Använd reklamfilm eller annan typ av videoklipp för att marknadsföra din kampanj.
- Carousel – Använd olika videoklipp eller bilder i en annons.
- Bildspel – Vill du använda ett videoklipp kan du skapa en förenklad version av en video genom en serie bilder.
Hur väljer jag en bra Creative & Copy?

Konkurrensen inom digital annonsering har hårdnat och kvaliteten på Copy och creatives blir allt viktigare för att få dina annonser att sticka ut från mängden. Annonstexten och bildmaterial måste vara intresseväckande för att läsaren inte ska tappa intresse.
Intresseväckande
För att väcka uppmärksamhet med din annons måste vi förstå hur användarbeteendet bland personer på sociala medier ser ut.
Att scrolla snabbt i flödet och bara klicka på inlägg som sticker ut från mängden är ett vanligt användarbeteende. Endast om annonsen sticker ut från mängden med en bild, flera bilder eller video kommer personer fortsätta läsa rubriken och annonstexten.
Men hur får man sitt inlägg att sticka ut?
- Använd färgen röd
- Skapa ögonkontakt
Emojis
Att använda emojis i din copy har visat sig ge en bra påverkan på klickfrekvensen (CTR).
Anledningen till att emojis visat god påverkan beror dels på att man bryter upp ett stort stycke med text. Dessutom är emojis en del av vårt vardagliga språk och säkerligen en faktor till att det är lätt att relatera till språket.
Call to action
Att använda en Call to action i slutet på din annons är ett effektivt sätt för att locka in potentiella köpare till ett erbjudande som de ska nappa på.
Installera spårning och destination

Facebook-pixel är en spårningskod som hjälper annonsörer mäta och skapa mycket specifika kampanjer. Det är viktigt att scriptet finns på webbplatsen innan några kampanjer startas.
För att kunna mäta, spåra och skapa specifika kampanjer använder annonsörer verktyget Facebook-pixel. Facebook-pixel är en unik spårningskod som alla annonskonton får.
Pixeln består av två delar: baskoden och händelsekoden. Baskoden spårar enbart trafiken från annonsen medan händelsekoderna spårar vilka åtgärder som vidtas på sidorna, som exempelvis ett köp.
Bestäm kanaler och placeringar

Facebook-annonser syns på kanaler som Instagram, Messenger och Audience Network. När din annons är färdigställd väljer du de kanaler som du vill använda för att annonsen ska få bäst resultat.
Att visa annonsen i flera kanaler kommer inte nödvändigtvis leverera bättre resultat, men kan förbättra chanserna att utöka din kundkrets.