Hur är det att jobba med SEO för en av Sveriges största och mest populära nätbanker? I detta inlägg går vi igenom några av de utmaningar som Nordnet hade med sin organiska trafik, samt hur vi gjorde för att komma till rätta med dem. I början av 2021 hade vi mer än fördubblat trafiken till Nordnets bloggar.
Kort om Nordnet
Nordnet är en nätbank som grundades 1996 och har idag över en miljon kunder fördelat på de fyra nordiska marknaderna Sverige, Norge, Finland och Danmark. Hela bankens verksamhet är digital och det finns stora sökvolymer inom aktier, fonder, sparande och finans. En satsning på SEO var alltså given med dessa förutsättningar.
Nordnets SEO-utmaning
Nordnet har sedan tio år tillbaka arbetat med sin blogg, Nordnetbloggen, där har dem skrivit inlägg om både om bransch- och bolagsnyheter, samt en stor del utbildande inlägg inom sparande och investeringar. Redan vid arbetets start hade Nordnet en betydande del organisk trafik med tusentals besökare varje månad, men potentialen till förbättringar var stor.
Exempel på Nordnets SEO-utmaningar
- Tiotusentals indexerade sidor, bloggposter, taggar och kategorier. Många gånger konkurrerade dessa också med varandra om samma sökord
- Ostrukturerat innehåll (ur ett SEO-perspektiv)
- Ej optimerat för sökbeteenden
- Inlägg var inte primär skrivna baserat på sökordsanalyser
- Många viktiga relaterade sökord och sökfraser fattades i de inlägg som redan rankade
Efter vår optimering
- Organisk trafikökning på över 100%
- Betydligt färre indexerade sidor, bloggposter och kategorier
- Bättre strukturerat innehåll
- De viktigaste sidorna optimerade utefter sökvolymer
- De bästa inläggen rankar nu för fler sökord och sökfraser
- Nytt innehåll skapat baserat på sökordsanalyser och konkurrent-analyser
Vad gjorde vi?
Här är listar vi några av de saker som vi gjort för att förbättra förutsättningarna för Nordnets organiska söktrafik.
• Sökordsanalys: Vi har uppdaterat texter med nya underrubriker och inkluderat synonymer i större utsträckning i texterna. Det gör att de sidor som vi redan rankar nu kan ranka för fler relaterade söktermer.
• Konkurrentanalys: Genom att analysera konkurrenters söktrafik har vi hittat många nya uppslag på texter och innehåll.
• Teknisk SEO: Av-indexerat alla tusentals taggar. Tidigare har taggar i flera fall konkurrerat om samma sökord som vi även haft kategorier, sidor eller bloggar om. Exempelvis Aktietips som fanns som både tagg och kategori. Google rankade ingen av dem särskilt bra tidigare. Nu är det av de sidor som drive rmest trafik.
• Content: Raderat / avindexerat hundratals gamla bloggar. Historiskt hade Nordnet berört samma teman gång på gång från olika skribenter.
• Interna länkar: Vi har lagt till länkar på våra starkaste bloggar och sidor för att hjälpa Google att förstå hur vi prioriterar vårt innehåll, och vilken sida vi vill ranka för vilket ord.
• Optimerat CTR: Vi har uppdaterat titlar och metabeskrivningar för att öka CTR (click through rate)
Youtube SEO
En annan stor sökmotor som ofta glöms bort idag är Youtube. Nordnet har en populär Youtube-kanal där vi också jobbade med att skapa sökmotoroptimerat innehåll. Ett exempel är denna video kring sökordet ”Ränta på ränta”, som på några månader snabbt blivit en av Nordnets mest visade klipp som fått tusentals.
Vill du se hur vi kan öka er organiska trafik? (Gratis SEO-analys)
Vill du se hur vi kan hjälpa er att öka er organiska trafik och få fler kunder från Google? Kontakta oss idag så bjuder vi på en kostnadsfri SEO-analys.