Nybörjarguide Sökmotoroptimering | Bli SEO proffs på nolltid

SEO, sökmotoroptimering

SEO, sökmotoroptimering, eller sökordsoptimering, kärt barn har många namn. Via denna nybörjarguide i SEO ska vi göra dig till SEO proffs på nolltid. Steg för steg.

Låt oss sätta igång!

 

Vad är SEO?

SEO kommer från engelskans search engine optimization. Det handlar om att öka båda kvalitén på och antalet besökare till din webbplats genom förbättrade resultat i det organiska sökfältet. Nästan uteslutande avses positioner hos Google då ca 97% av alla sökningar görs där (i alla fall på den svenska marknaden.)
 


Varför är det viktigt?

Allt fler företag har insett vikten av SEO. När man ser hur många sökningar som görs varje år förstår man varför. Siffrorna är hisnande. Varje dag genomförs 3,5 miljarder sökningar världen över. Syns ditt företag i topp när potentiella kunder söker efter de produkter eller tjänster du tillhandahåller?
Antalet Google sökningar varje år

Grunderna till bra sökmotoroptimering

Vi börjar med grundbultarna för SEO. Så här startar processen för att ranka i topp på Google.

Kapitel

Sökordsanalys


All lyckad 
content marketing börjar med en gedigen sökordsanalys. Detta kan du enkelt göra via smarta SEO verktyg som AhrefsKWfinderSemrush och självklart Googles sökordsplanerare.

Via dessa verktyg kan kontrollera och undersöka på olika sökord och termer som du tror har hög sökvolym i din bransch. Därefter kan du enkelt prioritera vilka sökord du ska börja fokusera på.

Om du redan har en konkurrent som är skicklig med att synas på Google är det ännu enklare. Då kan du helt enkelt analysera den konkurrerande sidans viktigaste sidor och nyckelord via exempelvis Ahrefs.

Onpage SEO

Högklassiskt innehåll är grundbulten för att kunna lyckas med SEO. Utan engagerande innehåll som svarar mot söktrafikens frågor är alla andra SEO-insatser bortkastade.

Utöver att innehållet ska vara av högsta klass finns det också några grundläggande bitar som markant ökar din möjlighet att ranka högt på Google och andra sökmotorer.

Dessa delar kan enkelt läggas till med hjälp av pluginet Yoast om du använder webbpubliceringssystemet WordPress.

  1. Sidtitel – Nyckelordet ska finnas med i sidans titel.
  2. Metabeskrivning: Detta är texten som sökmotorn visar i sökfältet. Inkludera nyckelordet och skriv en intresseväckande copy. Tänk tidningsrubrik.
  3. Url: Använd korta url:er som innehåller sökordet
  4. Rubriker: Använd sökorden och synonymer på sidan du optimerar.
  5. Innehåll: Använd sökordet i innehållet. Fokusera på en användarvänlig text som engagerar läsaren ”content is king”.
  6. Bilder: Använd rätt bilder och tagga upp dessa med sökordet.

Teknisk SEO

Glöm inte bort den tekniska SEO:n. Om sökmotorernas spindlar inte enkelt kan navigera och förstå din sajt kommer den aldrig nå sin fulla potential i sökfältet.

Många blir stressade och tycker att denna bit är den svåraste att förstå. Men man behöver faktiskt inte vara någon IT-specialist för att behärska den tekniska biten av SEO.

Här nedan får du allt du behöver veta.

Google Search Console

Google Search Console är troligtvis det viktigaste SEO-verktyg som finns. Varför undrar du? Jo, för att denna data och insikter kommer direkt från Google själv. På Backlinko.com finns en utmärkt guide som djupdyker i Google Search Console.

Vill du ha en checklista för att kolla statusen för din tekniska SEO? Se denna guide från Webris.

UX signaler (Viktigaste SEO-faktorn 2020)

På ett grundläggande plan blir det ofta fokus på sidtitlar, metabeskrivningar och så vidare. Detta skulle dock också kunna beskrivas som hygienfaktorer som krävs för att hjälpa Google att förstå vad sidan om. Detta räckte väldigt långt kombinerat med långa texter och så kallad ”keyword stuffing” om vi blickar tre till fem år tillbaka.

En annan sak som hänger ihop med användarupplevelsen är snabbheten på din hemsida. Därför är det väldigt viktigt att du väljer rätt lösning för hosting, plattform, att du komprimerar uppladdade bilder och att du inte installerar för många onödiga plugins exempelvis.

Men Googles algoritmer har blivit smarta. Riktigt smarta.

Rankbrain

Detta beror på Googles algoritmuppdatering Rankbrain som kom för några år sedan. Google själva tidigare också uppgett att Rankbrain är den tredje viktigaste rankingsignalen.

Rankbrain använder sig av Machine learning för att förstå UX-signaler på olika webbplatser.Exempel på detta kan vara hur länge besökarna stannar på din sida (dwell time) efter att ha klickat vidare från sökresultatet.

Ett annat mått som du också kan mäta i Google Analytics är ”bounce rate”, det vill säga hur många besökare som vänder direkt i ”dörren” när de kommer till din sajt.

Detta har resulterat i att relevant innehåll numera premieras än mer än tidigare och det kan gå snabbare än tidigare när bra content rankas upp i sökresultaten. Underbart tycker vi som fokuseras på bästa möjliga kundupplevelse och att leverera relevanta sökresultat.

En annan följdeffekt av Rankbrain är att Google enkelt kan sortera ut vad som är relevant för läsarna för ett viss typ av sökord. Och detta kan såklart skilja sig markant mellan olika branscher.

Strukturerad data / schema.org

Ett annat hett SEO-tema som det pratas om 2020 är strukturerad data. Genom att implementera detta kan du få extra utrymme och klickfrekvens till sajten från Googles söktrafik.

Hemsidans arkitekttur (uppbyggnad)

En annan viktig del av den tekniska SEO:n är din hemsidas arkitektur och internlänklning. Mer om detta i nästa avsnitt, som handlar om just länkar. Både externa och interna.

Länkar (vinn Googles förtroende)

En annan, extremt viktig, aspekt av SEO är länkar. När andra sidor länkar till din sajt ökar den sin auktoritet och trovärdighet i Googles ögon.

Externa länkar

Detta är något som många inte tänker på eller vet om när de börjar med sökmotoroptimering men när man tänker efter är det väldigt logiskt. Stora trovärdiga sidor länkar inte ut till andra källor lättvindigt och Google använder också detta som en signal för att bedöma din sidas auktoritet.

När det gäller länkar så är det kvalitet framför kvantitet som är viktigast. Försök att lägga kraften på att få relevanta och naturliga länkar till din sida från andra relaterade och starka sidor.

Styrkan på sidorna mäts vanligtvis med PA (Page Authority) och DA (Domain Authority), som är mått på din domän och sidors auktoritet. Detta kan exempelvis göras via SEO verkyyg som MOZ, Ahrefs med flera.

Content upgrade: Strategier för att få slagkraftiga länkar (gratis).

Interna länkar

Den interna länkstrukturen på din egen hemsida är också extremt viktig i att hjälpa Google att förstå vilka sidor som är viktiga, och vilka sökord som du vill att de rankar högt för.

Exempel på interna länkar är din meny och ”brödsmulor” (Breadcrumbs) som hjälper Google att förstå hierarkin på din sajt.

SEO utbildning

Vill du ha en SEO-utbildning så ska du såklart höra av dig till experterna hos CashDigital.se. Vi är ett SEO företag baserat i Stockholm.

Här hittar kan du läsa mer om sökmotoroptimering och SEO Stockholm.