De tre dominerande sökmotorerna i världen är Google, Baidu och Bing – men det finns ett flertal andra att välja på. Kortfattat är det tjänster som hjälper användarna att hitta relevant information på internet.
Här förklaras hur en sökmotor fungerar, vilka som är de mest använda samt vad som menas med ”privat sökmotor”.
Vill du SEO-optimera din hemsida och för att få fler nya kunder från Google och andra sökmotorer? Kontakta oss här.
Vad är en sökmotor?
En sökmotor är en tjänst som kategoriserar och sorterar webbsidor för att sedan blixtsnabbt kunna presentera bäst relevant sida i förhållande till den sökning som sker.
En enkel variant är hur sökfunktionen fungerar på Wikipedia. En sökning sker i sökrutan efter exempelvis ”Göran Persson” och den mest relevanta artikeln utifrån sökningen presenteras. Även inom större E-handlare används interna sökmotorer för att visa konsumenterna mest relevant information, oavsett sökning.
På ett liknande sätt fungerar sökmotorer på internet – men i extremt mycket större skala vilket kräver betydligt mer avancerad teknik.
- En sökning sker
Grunden med en sökmotor är en enkel sökfunktion för att användarna ska få relevant information. Sökning kan ske i sökruta eller, som i Googles fall, direkt i webbläsaren.
- Sökmotorn matchar mot index/kataloger
Sökmotorn matchar därefter sökningen mot de index, kategoriseringar, som de har av all insamlad information. Sökmotorn kommer alltså inte att söka. De flesta förknippar sökmotor med Google. Det är också den sökmotor som används allra mest frekvent i Sverige och en av de mest komplexa sökmotorerna. Det som sker är följande:
igenom hela internet för att därefter ge relevant svar. Det skulle helt enkelt ta för lång tid och vara för avancerat.
Istället söker en sökmotor igenom internet regelbundet och indexerar den information som hittas. Denna information kategoriseras likt en databas med komprimerad information om varje webbplats bild, video osv.
När sökning sker är det alltså denna databas som sökmotorn använder för att välja ut rätt sökresultat. En databas som regelbundet uppdateras genom att sökrobotar läser av och indexerar ny information på internet.
- Relevans (sökmotoroptimering) avgör sökträff
Utifrån den information som finns i databasen avgör sökmotorn vad som är mest relevant att visa utifrån den sökning som sker. Vid en sökning på ”Adidas Skor” finns exempelvis hundratals webbplatser som är relevanta. Vilken ska då väljas ut av sökmotorn som mest relevant och därmed visas högst i sökresultatet?
För att avgöra detta används hundratals (tusentals??) parametrar. Arbetet med sökmotoroptimering av en webbplats handlar alltså om att förbättra dessa parametrar så att Google premierar webbplatsen vid en sökning som är relevant.
Med relevans menas inte enbart vilka ord/fraser som använts vid sökning. Sökmotorn kan även ta hänsyn till individuella faktorer.
- Tidigare sökningar
- Besökta webbplatser
- Plats
Exempelvis kommer Google presentera en webbplats högre i sökresultatet om personen som söker ofta har varit inne på den sökplatsen tidigare. Detta förutsatt att Google kan koppla sökningen till personen via exempelvis IP eller att sökning sker i inloggat läge på Google.
Platsen avgör framförallt så kallade ”lokala sökningar”. En person som är i Stockholm och söker på ”hemstädning” kommer exempelvis få upp sökresultat enbart med städföretag i Stockholm. Detta alltså utan att staden nämns i sökningen.
Användarvänlighet vs Personlig integritet
Vad är viktigast, användarvänlighet eller personlig integritet?
En av orsakerna till att Google är så populär är dess användarvänlighet. Sökresultaten blir personligt anpassade efter exempelvis tidigare sökningar, vilka sidor som besöks och en rad annan information. Genom att personer är villiga att ge ut en mängd information om sina intressen och sökvanor – kan sökmotorn ge ett mycket anpassat sökresultat.
Ju mer användarvänlig och anpassad sökmotor som önskas – desto mer information måste delas ut. Hur sökmotorerna hanterar denna ”balansgång” mellan användarvänlighet och integritet är en av punkter som främst skiljer dem åt. Läs mer under rubriken ”Privat sökmotor”.
Lista på alla sökmotorer
Google är världens största sökmotor och det självklara valet i Sverige för de allra flesta. Utöver att erbjuda en avancerad och uppskattad sökmotor bygger de värde till användarna genom en rad olika tjänster så som Google Maps, Drive, Gmail och Photos.
Sökmotorns främsta intäkter är de annonser som visas ovan, under och bredvid sökresultatet. Dessa har även tagit allt mer plats vilket Google har fått en del kritik för. Företaget grundades 1998 och gick upp i koncernen Alphabet 2015. De har ca 85 000 anställda över hela världen.
Bing
Bing är utvecklat av Microsoft och ersatte sökmotorn ”Live” 2009. Det var därmed ett sätt för mjukvarujätten att utmana exempelvis Google och Yahoo, något de även gjorde relativt bra. I USA är det en av de största sökmotorerna och i Sverige den nästa största, med ett par procent av marknaden.
En orsak till att sökningar sker via Bing är att sökmotorn har varit förinställd på Internet Explorer. Detta kan däremot enkelt ändras – vilket de flesta gör.
Yandex
Yandex är en av de fem största sökmotorerna i världen och är framförallt stor i ryskspråkiga länder där de har drygt hälften av marknaden.
Sökmotorn är utvecklad av företaget Yandex N.V som är Rysslands största internetbaserade företag. De har bland annat specialiserat sig mot sök- och informationstjänster. I likhet med Google har de utvecklat en ”digital assistent” (Alisa).
Yahoo
Yahoo är en av fem största sökmotorerna i världen. Sökmotorn skapades 1994 och har, i likhet med Google, en rad kringtjänster. Detta så som mail, ”Mitt Yahoo” och nyhetslöp.
Baidu
Baidu är en av de fem största sökmotorerna, vilket till stor del beror på dess dominans på den kinesiska marknaden. Företaget grundades 2000 och lägger idag ett mycket stort fokus på AI.
Mot vetenskapliga fakta
En del sökmotorer har valt att sökningar enbart ska ske mot ”råfakta”. Bland dessa finns exempelvis:
WolframAlpha
WolframAlpha är en sökmotor som är betydligt bättre än Google – om målet är att få svar inom vetenskap och statistik. Det är enkelt att få fram regnmängden den fjärde augusti 2015 men svårare att nå bästa E-butiken för maskeradsaker….
Sökmotorn är uppbyggd utifrån fråga-svar. Svaret presenteras direkt utan att besökaren behöver klicka sig in på någon webbplats (vissa likheter med Google Utvalt Utdrag). Den fakta som visas kan både vara text, tabell, diagram osv.
Wiki.com
Wiki.com är en sökmotor som enbart hämtar information från Wikipedia och så kallade Wiki-sidor. En wiki-sida är en informationsbas, uppbyggd som Wikipedia, men enbart inom ett specifikt område. Exempel är Minecraft.gamepedia.com vilket är spelet Minecraft egna Wiki-sida.
Ett bra alternativ när fakta är i fokus och sökresultat på nyheter, bloggar och forum inte önskas visas.
Sci-hub
Sci-hub visar resultat från över 75 000 vetenskapliga artiklar. Sökmotorn skapades 2011 som en reaktion på den höga kostnaden som var tvungen att betalas för att få tillgång till forskningsartiklar. Via sökmotorn kan artiklarna nås även om de är låsta bakom betalväggar.
Sökmotor för barn
Sökmotorer för barn är framförallt anpassade för att filtrera bort material som inte är lämpliga för barn att ta del av.
Kiddle
Kiddle använder Google Safe Search i grunden för att filtrera bort en stor mängd ”vuxenmaterial”. Utöver det är sökningar på vissa ord (engelska) spärrade och barnvänliga sökresultat kommer att automatiskt rankas högre än övriga.
Kidrex
Även Kidrex finns enbart på engelska. Sökmotorn har Google i grunden och känns igen av en färgglad design där texten är skriven med kritor.
Google Safe Search
Google Safe Search är en funktion som kan aktiveras på Google under ”Inställningar”. Därmed kommer inte material att visas i sökresultatet som Google har klassificeras som olämpligt för barn. Denna funktion kan även aktiveras via ”Family Link”.
Övriga sökmotorer
Altavista – Se mer under rubriken ”Gamla sökmotorer”
Ask – Främst känd för att hantera ”Frågor-Svar”-sökningar.
AOL – Ägs av AOL Network och kännetecknas bland annat av att vara stilren. Här finns inte alls lika mycket annonser som på Google.
Brave – Har fokus på personlig integritet och annonsblockering. Har även integrerat ett eget valutasystem, BAT.
CC Search – Sökmotor som presenterar upphovsrättsfria bilder från flera olika källor.
Disconnect Search – VPN som används för att kunna söka privat på valfri sökmotor.
Dogpile – Dogpile ägs av InfoSpace. Sökmotorn hämtar information från flera andra sökmotorer så som Google, Bing och Yandex.
Ecosia – Pengar som sökmotorn tjänar går till miljöprojekt
Gibiru – Marknadsförs med ”ocensurerat och privat sök”
Gigablast – Sökmotor med öppen källkod som grundades år 2000. Arbetar bland annat med att ge sökinformation till andra företag inom branschen.
Ixquick – Se Startpage.com
Lukol – Lukol är en ”anonym sökmotor” som visar Googles sökresultat.
MetaGer – Tysk sökmotor där sökningar sker anonymt. Skapad i ett samarbete mellan Universitet i Hannover och Association for Free Access of Knowledge. Använder ca 50 sökmotorer för att hitta rätt information.
Oscobo – Englands första sökmotor med fokus på personlig integritet.
Presearch – Ger kryptovalutan Presearch till de som använder sökmotorn som erbjuder sökningar via Google, Dsearch, Amazon, Facebook och Steemit
Search Encrypt – Falsk sökmotor som används för ”browser hijacking”. Använd inte!
Searx – Privat (anonym) sökmotor.
Startpage – En holländsk sökmotor med fokus på personlig integritet. Visar sökresultat från Google men utan att information sparas eller delas med Google.
Yippy – Använder flera sökmotorer och presenterar resultaten i grupper på skärmen. Ska även vara mer privat än Google.
Qwant – Fransk sökmotor som lanserades 2013. En av de få europeiska tjänsterna som inte bygger på Google. Arbetar efter nyckelorden ”Private and Neutrality”.
Gamla sökmotorer
Med gamla sökmotorer menas att de inte längre är aktiva och kan användas för en funktionell sökning på internet. Framförallt är det sökmotorer som växte fram under sent 90-tal då internet fortfarande var väldigt nytt och företagen slogs om marknadsandelarna.
Exempel
Altavista
Altavista var en av de mest populära sökmotorerna, fram till att Google tog över marknaden. År 2010 valde dess ägare, Yahoo, att lägga ner sökmotorn och under kommande år omdirigerade de all trafik till deras egen söktjänst.
Archie
Anses av många vara världens första sökmotor för internet. Detta genom att den samlade in information och kategoriserade detta för enklare hantering. Archie utvecklades 1990.
Blekko
Hade som mål att ge bättre resultat än Google när den lanserades 2010. Köptes upp av IBM som la ner tjänsten 2015.
Finns det några svenska sökmotorer?
Nej, för tillfället finns ingen svensk sökmotor. Det har däremot funnits en med namnet Evreka. Den har sitt ursprung från svenska delen av AltaVista och drevs av Telia TeleCom i ett samarbete med företaget som drev AltaVista.
Första gången sökningar kunde ske var första oktober 1996 och detta genomfördes då på adressen http://altavista.telia.com/. Senare togs den över av Scandinavia Online AB.
Namnet Evreka fick sökmotorn 1998 även om AltaVista fortfarande var sökmotorn som användes i bakgrunden. Detta byttes däremot ut till sökmotorn Fast Search & Transfer år 2000. Året efter köptes företaget upp av Eniro. Evreka levde vidare till 2003 då Eniro valde att istället använda Googles söktjänst.
Även Sökis var en svensk/nordisk sökmotor. Den byggde på Google i grunden och hade ett filter som stoppade vissa sökträffar. Utöver sökmotorn fanns även information till barn och vuxna om allmän säkerhet på internet.
Bästa sökmotorn för integritet
De bästa sökmotorerna, utifrån ett integritetsperspektiv, är de som inte samlar in, sparar och distribuerar data från de som använder dem.
Google är en av de sämsta sökmotorerna utifrån detta perspektiv. Ett enkelt test visar hur mycket information som sökmotorn samlar och säljer/skickar vidare till tredjepart. Sök exempelvis efter en specifik bok, läs recensioner och besök en bokaffär online. Inom någon minut kommer reklam på Facebook att vara anpassat efter ditt sökbeteende!
Lösningen – Privata sökmotorer
Så kallade ”privata sökmotorer” samlar inte in information från de som använder sökmotorn. Den tekniska lösningen kan däremot se något olika ut.
StartPage använder ett ”filter”. Sökning sker på sökmotorn varpå svaret ges från Google. Men utan att Google kan ta del av personlig information.
DuckDuckGo har i sin tur istället valt att skapa en sökmotor som ger helt unika resultat. Det är även den sökmotorn som oftast nämns i samband med privata sökmotorer. Men totalt anonymt är det inte…De spar nämligen sökhistorik även om detta sker på ett sätt som gör att informationen inte ska gå att knyta till en specifik person.
Företaget tjänar pengar genom anslutna E-handelspartners. Det betyder att om du klickar på en annons kommer IP-nummer att sparas i en cookie för att spåra om klicket sedan genererade i en försäljning.
Swisscows är en av de mest privata sökmotorerna. De anger att ingen information alls sparas. Genom att servrarna är i Schweiz regleras de av den starka sekretess och rätten till anonymitet som Schweiz kännetecknas av.
Ytterligare alternativ på privata sökmotorer är exempelvis Searx.me, Disconnect Search, MetaGer, Qwant och Yase.
För att öka anonymiteten och inte förlita sig på att sökmotorerna verkligen håller vad de lovar bör däremot en VPN-tjänst användas.
Bästa sökmotorn – förutom Google?
Vilken som är den bästa sökmotorn, utöver Google, beror på vad som prioriteras. Att en sökmotor har stor marknadsandel betyder exempelvis inte att den ger bäst resultat till de som använder den.
Är målet att sökningar ska ske inom ett specifikt område? Då kan CC Search (upphovsrättsfria bilder) eller WolframAlpha (vetenskaplig fakta) väljas. Är det anonymitet passar DuckDuckGo bättre.
Än så länge är Google bäst – men uppstickarna har hittat svagheter hos Google och blivit bäst inom olika smala segment.
Vill du SEO-optimera din hemsida och för att få fler nya kunderna Google och andra sökmotorer? Kontakta oss här.