I allmänt språkbruk används ofta webbplats, hemsida och webbsida för att förklara samma sak, dvs en webbplats. Tekniskt sett är det däremot skillnader mellan dessa. Vi reder ut begreppen!
Vad är en webbplats?
En webbplats är en plats på webben där digital information kring ett företag (eller annan aktör) är samlad och möjlig att nå via internet. En webbplats kan exempelvis innehålla ett flertal webbsidor som i sin tur består av bilder, text, java-script, länkar m.m.
En webbplats kan delvis jämföras med en bok som har all information som ska förmedlas. I boken finns sidor (undersidor) med varierat innehåll (bilder, text m.m).
Om ett företag vill förbättra informationsflödet till sina kunder är det alltså en webbplats som behöver byggas/byggas om.
Exempel:
https://jsdigital.se/ och dess undersidor
https://www.aftonbladet.se/ och dess undersidor
https://sv.wikipedia.org/ och dess undersidor
Vad är en webbsida?
Webbsida är ett begrepp som kan ha två olika betydelser.
Tekniskt sett är en webbsida en ”sida” på en webbplats. Denna artikel ligger därmed på en webbsida och genom att klicka länken till vår artikel om affiliate kommer besökaren till en annan webbsida som har den informationen.
Varje sida på en webbplats är en webbsida
Allmänt används begreppet webbsida även för att benämna en specifik webbplats. Företag vill synas bättre på internet och ”beställer en webbsida” av oss eller en webbyrå. I detta fall används inte den rätta tekniska benämningen men eftersom så många använder begreppet på det sättet har det blivit allmänt accepterat.
Begreppet webbsida används ofta som begreppet webbplats
Exempel: Detta är exempel på webbsidor inom vår webbplats:
Vad är en hemsida?
Även hemsida är ett begrepp som tekniskt sätt har en betydelse – men som i vardagligt tal betyder något annat.
Tekniskt sett är hemsida startsidan på en webbplats. Detta utifrån att ordet är en översättning från engelskans homepage (Hem-sidan). Tidigare var det mycket vanligt att dessa startsidor automatiskt fick namnet HEM eller HOME varifrån begreppet har vuxit fram. Det är alltså egentligen enbart den första sidan som ses när en webbplats besöks.
Allmänt används begreppet för att beskriva en komplett webbplats. Att skapa en hemsida, bygga om hemsidan eller nämna att kontaktuppgifter finns på hemsidan är exempel på hur begreppet används utifrån det.
Exempel:
Bygga webbplats på rätt sätt
För att bygga en webbplats på ett korrekt sätt krävs först en behovsanalys. En analys som exempelvis svarar på frågorna:
- Av vilken anledning kommer besökare till webbplatsen?
- Vad vill företaget att besökarna ska göra på webbplatsen?
- Vilket budskap/känsla/image önskas förmedlas?
- Är det främst sporadiska besök eller återkommande kunder?
Den stora risken med att bygga en webbplats utan att först genomfört behovsanalys är att besökarna inte möts med korrekt information när de besöker webbplatsen varpå risken är stor att de går vidare till en konkurrent.
Inom ett par sekunder ska besökaren exempelvis kunna förstå hur offertförfrågan skickas iväg, hur kategorin tröjor hittas i en E-butik eller hur ett större utbud hittas.
Utöver att möta intentionen hos besökaren finns ett par ytterligare faktorer att ta hänsyn till:
Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering handlar om att anpassa webbplatsen, redan från början, för att få bra placeringar på Google. När webbplatsen byggs läggs grunden som sedan ett fortsatt arbete kan ske vidare på.
För vissa företag räcker denna grund medan andra behöver jobba regelbundet och betydligt mer långsiktigt för att nå de positioner som önskas. Exempel på åtgärder som därmed bör implementeras redan under uppbyggnaden är:
- SSL-certifikat
SSL-certifikat innebär att webbplatsen har en säker anslutning och att information som därmed sänds via den inte kan ses av tredjepart.
- Hastighetsoptimering
Google lägger stor vikt vid att sidor ska ladda snabbt. Men det är inte bara viktigt utifrån sökmotoroptimering. Som med mycket annat går användarvänlighet och SEO ”hand i hand”. Tar det mer än någon sekund att komma in på hemsidan kommer många vända och söka information på en annan webbplats.
- Content
Google läser främst av text och bilder och avgör därefter vad en webbplats handlar om. Genom att ha en tydlig strategi kring vilket content som ska användas och hur det ska presenteras på webbplatsen kommer även bättre placeringar att ges på Google.
- Mobilanpassning
Med ”Mobile First” menas att Google ser på hur webbplatser presenteras mobilt och avgör sedan ranking utifrån detta. Det kan innebära att sidor som inte är tillräckligt mobilanpassade får en sämre placering.
- Sid-struktur
Lika viktigt som det är att planera webbplatsen utifrån kundens behov är det att bygga en tydlig och användarvänlig sidstruktur. En struktur som till stor del byggs upp utifrån detta behov.
Skalbart och säkert
Även skalbarhet och säkerhet är något som bör finnas med när webbplatser byggs upp. Företag kan exempelvis ändra verksamhetsinriktning, öka försäljning eller erbjuda fler tjänster. Därmed bör webbplatsen byggas utifrån dagens behov – men skalbart för att möta framtidens behov. Att behöva bygga en helt ny webbplats när behoven ändras är inte kostnadseffektivt.
Genom att bygga skalbart och framtidssäkert går det även att skapa en webbplats för företag med kraftigt begränsad budget. Den kan då byggas stegvis allt efter att företaget växer.
Användarvänligt och support
Att bygga en användarvänlig webbplats handlar inte bara om att tänka på besökarna – utan även företaget som beställt den. Många vill kunna göra förändringar själv genom att exempelvis kunna lägga in produkter, ändra text och uppdatera priser.
Som kund är det därmed viktigt att förstå vilken plattform som används samt kontrollera vilken support som finns tillgänglig när eventuella frågor uppstår.
Vi rekommenderar generellt att webbplatser byggs i WordPress eftersom de flesta webbyråer hanterar detta publiceringsverktyg och därmed kan hjälpa till vid behov. Därmed är inte kunden heller knuten till en specifik byrå och kan, om så önskas, byta utan problem.
Pris för en webbplats
Hur mycket en webbplats kostar att bygga beror främst på dess omfattning och komplexitet. Det finns webbplatser som sålts för någon tusenlapp – och de som kostar miljoner. För ett litet tjänsteföretag kan det räcka med en webbplats med ett par undersidor medan det för en E-handel kan krävas integration med olika betalningssystem, lagersaldo och chatfunktion.
Vill du ha en ny hemsida? Kontakta oss för en gratis offert.