Nyckelord är ord som företag vill ranka högt på i Googles sökresultat. En bilverkstad kanske vill synas högt på ”Bilverkstad Västerås” medan en maskeradbutik på nätet vill synas högt på ”Maskeradkläder”.
För att kunna jobba effektivt med SEO är första steget en grundlig sökordsanalys som därmed svarar på vilka ord/fraser som är relevanta för företaget att ranka på.
Sökord / Nyckelord – Sökning på Google som sker med ett enda ord
Sökfras – Sökning som sker med fler än ett ord. Kallas även för longtail
Keyword – Engelskans ord för nyckelord/sökord. Används även i Sverige.
Hitta rätt nyckelord med sökordsanalys
Sökordsanalys är arbetet som utförs för att ta fram vilka olika ord och fraser som är ekonomiskt fördelaktiga för ett företag att ranka på i Google. Det är därmed de nyckelord och sökfraser som har tillräckligt med sökvolym för att en hög position på Google skulle generera intäkter till företaget.
Sökvolym = Genomsnittligt antal sökningar på Google under en månad
Genom att bestämma specifika nyckelord till varje unik sida på webbplatsen skapas en struktur för kommande SEO-arbete. Det kommer även bli betydligt lättare att förbättra trafikmängden och öka konverteringen.
Primära nyckelord
Primära nyckelord är ofta de mest uppenbara. En E-butik som säljer olika mobilskal kan ha en kategorisida för just mobilskal til Samsung S20. Därmed kan det primära sökordet exempelvis vara ”Mobilskal Samsung S20”. Detta även utifrån att detta har mest sökvolym.
Sekundära nyckelord
Skulle 1000 personer vilja köpa ett skal till sin Samsung 20 så kommer inte alla 1000 att använda exakt samma sökfras. Det kommer alltså alltid att finnas sekundära nyckelord. Det är sökord med färre sökningar än det primära sökordet men fortfarande så många sökningar att det är arbetsbart. Exempel:
- Skydd till S20
- Mobilskydd Samsung S20
- Fodral Samsung S20
- Osv.
Här skulle det även kunna förekomma frågesökningar så som ”Vilket är bäst mobilskal till Samsung S20” eller ”Går det att byta glas på Samsung S20?”
Nyckelord med bred sökintention
Ytterligare en grupp av ord/fraser som optimering kan ske mot är sökningar som sker för att hitta en lösning på ett problem.
”Rengöra mockaskor” – Bra sökord för de som säljer mockaborstar
”Stopp i avloppet” – Jourhavande ”rörmokare”
”Ont i magen” – Kosttillskott med fibrer
Osv.
Hur väljer man rätt nyckelord?
- Ta fram relevanta sökningar
Börja med att ta fram ett flertal relevanta ord/fraser till varje undersida på webbplatsen. Längre ner i denna artikel presenteras flera verktyg som kan användas för att hitta passade sökord.
- Sökvolym vs förtjänst
Kontrollera sökvolymen på dessa sökord. Beroende på vad som säljs, konverteringsgrad och förtjänst kan det krävas olika stor sökvolym för att det ska vara ekonomiskt försvarbart. Även om det är 20 sökningar per månad på ”tuggummi med mintsmak” så kommer inte företaget tjäna speciellt mycket på att ligga etta. Detta även om merförsäljning räknas med. Däremot kan ett kreditbolag, som kan tjäna ett par tusen kronor per kund, vara mycket intresserade även vid dessa låga sökvolymer.
3. Kontrollera konkurrensen
Tredje steget är att kontrollera konkurrensen och möjligheten att få en god position på dessa ord och fraser. Ett långsiktigt SEO-arbete kan alltid förbättra ett företags positioner men samtidigt bör man utgå från förutsättningarna och vad som krävs.
Inom vissa segment är konkurrensen så hård att det är mer ekonomiskt fördelaktigt att lägga fokus på longtails och sekundära sökord. Hellre ligga ett på ett sökord med 100 i sökvolym än på plats 9 med 500 i sökvolym…
Det är viktigt att utgå från företagets kapacitet att satsa på SEO, långsiktighet i arbetet och ekonomiska möjligheter. Därmed kan sökorden anpassas och driva mer trafik till webbplatsen oavsett om det är litet eller mycket omfattande SEO-projekt.
Var ska man skriva nyckelordet?
En text som skapas primärt utifrån hur/var sökord eller nyckelord ska placeras blir sällan bra. Texten kommer att skrivas för Google – inte för besökarna på sidan. Eftersom Google allt mer läser av sidor utifrån användarvänlighet är det även detta som bör sättas i fokus.
En SEO-vänlig text – är en användarvänlig text
Genom att förstå besökarnas sökintention, hur texter blir lästa på en hemsida samt vikten av användarvänlighet kommer en SEO-vänlig text att skapas. Sökordet kommer då att finnas på ”rätt” ställen automatiskt. Se exempel nedan:
SEO-beskrivningen
●SEO-titel –Det är denna titel som visas i sökresultatet när webbsidan presenteras efter en sökning. Håll musen på webbläsarens ram så visas sidans SEO-titel.
SEO-titeln är en av de allra starkaste rankingfaktorerna på Google. Det kan liknas med titeln på en bok. Här är det viktigt att utgå från sökintentionen. En person som söker efter ”tofflor” vill se i Googles sökresultat att det är en E-butik som säljer tofflor.
●Metabeskrivning – Metabeskrivning är den beskrivning som visas i Googles sökresultat, under SEO-titeln. Inte heller denna behöver synas på själva hemsidan. Den används alltså enbart för att kort beskriva innehållet på en sida i sökresultatet.
Löptext på sidan
En SEO-vänlig text – är en användarvänlig text. Texten ska svara på besökarnas sökintention, vara guidande och hjälpa besökaren att ta önskat beslut. Detta på samma sätt som en säljare i en fysisk butik möter upp en kund och hjälper utifrån kundens behov och därefter guidar rätt.
Med den utgångspunkten kommer nyckelord automatikt hittas i:
● Rubrik (och url) – En rubrik ska tala om vad en text handlar om. Detta oavsett om det är en faktaartikel, recension eller produktbeskrivning. Det är ofta rubriken som besökaren först ser och som avgör hur besökaren sedan agerar. Eftersom det är viktigt för besökaren – är det även viktigt för Google.
● Tidigt i inlägget, gärna första stycket – En person som söker efter ”mobil med larmknapp” vill snabbt och enkelt hitta just denna produkt. Till stor sannolikhet finns en köpintention. Personen klickar på ett sökresultat på Google och förväntar sig att komma till en butik som säljer en ”mobil med larmknapp”.
Om den personen istället möts av en lång text som förklarar vad mobiler är, vad larm är eller enbart en köpknapp och artikelnummer kommer konverteringen att minska. Genom att börja texten/produktbeskrivningen med ”xxx är en mobil med larmknapp som….” har texten mött upp sökintentionen. Därmed har även sökordet hamnat tidigt i inlägget, gärna i första stycket.
● Underrubrik – De flesta ”skummar igenom” en text på nätet. Flera studier visar att besökarna på en webbplats läser av texten som ett ”F”. Det betyder att underrubrikerna behöver vara tydliga, inriktade mot ämnet och intressanta. Därmed kommer besökaren att återigen börja läsa. Det är därmed bättre att skriva ”Olika varianter av datormöss” istället för bara ”Olika varianter”. På detta sätt kommer även flera (inte alla) underrubriker få nyckelord eller longtails.
● I den löpande texten några gånger – Att skriva en guidande, informativ och tydlig text om en produkt eller tjänst är omöjligt utan att nämna produktens/kategorins namn ett flertal gånger. Försök att skriva en bra text om att ”laga punktering” utan att nämna orden laga eller punktering…
Även detta bör alltså komma automatiskt förutsatt att användarens sökintention och målet med texten ligger i fokus.
Känns det svårt? Anlita en contentwriter
- Med synonymer
Google läser av och avgör vad en text handlar om utifrån dess helhet/kontext. En text skulle i teorin kunna ha ordet ”skola” i både rubrik/underrubrik/text utan att egentligen handla om skolan primärt. Är det däremot ett flertal närliggande ord samt synonymer i texten kommer Google lättare förstå vad texten handlar om.
Detta innebär även att skribenter som är väl insatta i ett ämne kan skapa texter som når högre ranking än skribenters som inte är lika insatta. Detta just eftersom synonymer och närliggande ord kommer att användas i större utsträckning.
- I en strukturerad text
Flera studier visar att strukturerade texter rankar bättre än så kallade ”textväggar”. Med olika underrubriker, citat, indrag, punktlistor, bilder, video m.m. kommer texten bli användarvänlig och enkel att ta till sig. Därmed kommer även Google premiera texten och ge den högre ranking. Sökord är viktigt – men ranking kan ändå utebli om texten är dåligt skriven eller placeras på fel ställe på hemsidan.
Exempel:
Se gärna på just denna artikel. Målet är att på ett pedagogiskt och tydligt sätt förklara vad sökord är och hur företag kan jobba med dessa för en bättre synlighet på Google.
För att besökaren lätt ska få överblick, samt kunna läsa olika delar av texten och ända få sammanhang, finns tydliga underrubriker. Att orden finns med i löptexten, att synonymer kommer med och att sökordet finns med i inledningen blir användarvänligt – och SEO-vänligt.
Bra verktyg för att hitta rätt nyckelord, sökord & sökfraser
Det finns ett flertal SEO-verktyg som kan användas för att få uppslag på passande sökord sökfraser. En del är gratis medan andra har en månadskostnad. En del kan användas av nybörjare medan andra kräver mer SEO-kunskaper.
Ahrefs – Ahrefs är ett mycket avancerat verktyg som används av de flesta SEO-byråer. Med ett månadsabonnemang ges allt från positioner på vissa sökord till avancerade sökordsanalyser utifrån förväntad trafikmängd och position. Rekommenderas för de som tar sin sökordsanalys på allvar.
SEMRush – SEMRush är ett av marknadens mest välanvända verktyg för sökmotoroptimering (SEO). Programmet används av tusentals företag, bloggare och affiliates världen över. Precis som med Ahrefs ger SEMRush en jättebra överblick över vilka som länkar till din webbplats, vilka sökord den rankar för och mycket annat.
Google Search Console – En webbplats bör alltid vara registrerad på Google Search Console. Google kan via detta verktyg skicka ut information om saker som behöver ändras på webbplatsen, om den blivit hackad osv. Dessutom ges statistik över vilka sökord som personer har sökt på inför att de besökt en hemsida. Google Search Console är ett väldigt användbart för du kan se vilka sökord som driver mest trafik, och på så sätt också förstärka dem i texterna och lägga till relaterade sökord att ranka.
Google Ads – När en kampanj genomförs på Googles annonsnätverk, Google Ads, kommer Google automatiskt att ge förslag på närliggande ord och fraser som kan användas på ytterligare annonser. Dessutom visas statistik över vilka annonser som får flest klick. Det är därmed statistik som även kan ligga till grund för kommande SEO-arbete.
Wincher – Wincher är främst ett verktyg som visar rankingen på valda ord/fraser på en webbplats. En tjänst som finns i programmet är däremot att hemsidan läses av och sökord presenteras utifrån hemsidans innehåll. I Wincher finns även möjligheten att se sin egen ranking i förhållande till konkurrenter och därigenom få uppslag på ord och fraser att jobba mot.
Google Trends – Ett annat populärt verktyg är Google Trends. Med Google Trends kan du enkelt se hur intresset för olika nyckelord och sökord förändras över tid.
Ubersuggest – Ubersuggest är en webbtjänst som ger uppslag till sökord och artiklar. Finns både som gratisversion som på abonnemang (med fler tjänster). Kan visa ranking över tid men främst är tjänsten utformad för att hitta sökord.
Answerthepublic – Skriv in ett nyckelord och få fram vilka frågor som ställs, via Google, kring detta ord. Genom att skriva artiklar som besvarar dessa frågor kan relevant trafik dras till webbplatsen.
Sök på Google – Skriv exempelvis ”Slips” i webbläsarens adressfält och Google kommer att visa flera vanliga sökningar med ordet ”Slips”. I detta fall exempelvis med ord som Begravning, Barn och Knut. Efter en sökning presenteras även ”Relaterade sökningar” under sökresultatet. Även dessa kan ge idéer till sökord och förståelse för sökintentionen kring detta ord.
Glöm inte att…
SEO är ett löpande arbete
Det är viktigt att sökordsarbetet ses som ett löpande arbete, i likhet med övrigt SEO-arbete. Exempelvis kan ändrade sökmönster, trender i samhället samt nya begrepp skapa underlag för nya sökord. Det innebär delvis att artiklar kan behöva justeras samtidigt som nya tillkommer.
Exempelvis kan en genomgång ske av de sidor som drar mest trafik varje år. Vilka sökord är dessa sidor optimerade mot? Vilka longtails? Går det att förbättra den content som finns på sidan för att skapa ännu större användarvänlighet?
Texter kan olika funktion på webbplatsen
En E-handel kan exempelvis ha kategoritexter, guider, nyheter och recensioner. Alla har sin unika funktion och bör därmed skapas utifrån målgrupp och funktion på sidan. Alla texter behöver inte utformas utifrån specifika sökord. Däremot kommer bra content gynna hela webbplatsens ranking och auktoritet i Googles (och besökarens) ögon.
Vill du ha hjälp med att hitta rätt nyckelord till din hemsida?
Om du vill ha hjälp att hitta rätt nyckelord och sökfraser till din hemsida så kan du kontakta oss på JSDigital.