Synas på Google – sökmotoroptimera din hemsida
Vill du att din hemsida syns högt när man söker efter ditt företags produkter och tjänster på Google? Bra, då har du kommit rätt. I detta inlägg går vi igenom hur du rankar högt på dina viktigaste nyckelord. När du lyckats kommer du nå fler potentiella kunder från Google och andra sökomotorer.
Jag som grundat SEO byrån JSDigital driver flera egna affiliatesajter med tiotusentals besökare varje månad. Anledningen till att jag lyckats så bra med dessa sajter är för att samtliga har uppnått topprank på många viktiga sökord på Google.
Men hur gör man då för att lyckas med att synas på Google, eller synas på nätet som man också kan kalla det? Det ska vi gå igenom nu.
Låt oss sätta i gång.
5 steg för att synas på Google
- Indexera din hemsida
För att din hemsida överhuvudtaget ska kunna hittas och synas på Google behöver du indexera sajten i Googles index. Du som använder WordPress som webbpubliceringssystem gör detta väldigt enkelt genom att installera SEO-pluginet Rank Math eller Yoast. Det förstnämnda alternativet är min personliga favorit.
2. Gör sökordsanalyser och konkurrensanalyser
Inom ramen för sökordsanalysen bör man också titta på konkurrenter för att ta reda på vilka sidor och sökord som ger dem mest trafik. Denna värdefulla information hittar du via SEO verktyg som exempelvis Semrush och Ahrefs.
3. Skapa riktigt bra innehåll (content marketing)
När analysfasen är avslutad kommer vi till innehållsskapandet. Hör bör du vara noga med att förstått sökintentionen för sökordet eller sökfrasen. Vad vill användaren som söker ha svar på? Hur ser de sidor som rankar på topp fem för denna sökfras ut idag? Genom att svara på dessa frågor och analysera innehållet hos de konkurrerande sidorna bildar du dig en uppfattning om hur bra och omfattande innehåll som krävs från din sida.
När du skapar innehållet är det också viktigt att du tänker på anvädarvänligheten (UX) för innehållet. Det gäller såväl navigation och interna länkar, men också användningen av underrubriker, bilder, videos med mera för att innehållet ska vara lätt att ta till sig.
4. Bygg länkar till din sajt (skapa auktoritet)
I det fjärde steget kommer vi till det som många nybörjare har svårt att förstå vikten av. Det är att bygga länkar, eller så kallade ”backlinks” till din hemsida. Länkar från andra hemsidor fungerar som röster på din sida. Ju fler länkar desto fler röster. Sedan är det viktigt att tillägga att länkar från olika sidor har olika värde. En länk från en trovärdig nyhetskälla är så klart mycket mer värd en länk från en mindre hobbyblogg exempelvis.
5. Repetera processen
Du blir aldrig ”klar” med en sökmotoroptimering. Det är ett kontinuerligt jobb där du ständigt uppdaterar dig om nya sökord, analyserar konkurrenter och skapar mer auktoritet till din hemsida genom externa länkar och omnämningar, även kallat ”mentions”.
Vill du ha hjälp att synas på Google?
Om du vill ha hjälp att synas på Google ska du kontakta JSDigital. Vi har mångårig erfarenhet av att driva ny trafik och kunder via sökmotorerna. Vi visar gärna upp referenscase och de egna sidor vi driver, samt ger er förslag på hur vi kan förbättra er organiska synlighet.
Andra sätt att synas på Google
Det finns flera sätt för företag att synas på Google och på nätet. En del av dessa är gratis medan andra innebär en löpande kostnad. Här presenteras de olika vägarna och hur företag kan agera för att nå bättre synlighet hos sökmotorerna.
- Organiska sökresultatet (SEO)
- Google Ads (SEM)
- Google Shopping
- Google My Business (GMB)
- Google Maps
- Youtube/Nyheter/Bilder
Organiska sökresultatet – Sökmotoroptimering
Vid en sökning på Google kommer sökmotorn att presentera de webbsidor som anses vara mest relevanta för sökningen. Detta utifrån vilken intention som Google anser att sökningen sker med. Exempel:
”Röda strumpor” – Köpintention vilket betyder att E-handlare presenteras först
”Brist på järn” – Informationssök vilket betyder att artiklar som förklara brist på järn presenteras först.
”Frisör” – Lokalt sök vilket innebär att frisörer i den stad som personen befinner sig i kommer att presenteras först.
Bilden nedan visar sökresultatet på ”Röda strumpor” där E-butiken Zalando både har första och andra placeringen och H&M har tredje.
SYNAS PÅ GOOGLE
Vikten av att synas på Google
Den stora fördelen med att synas högt upp på Googles sökresultat är att de allra flesta väljer att besöka någon av de tre första sökträffarna. I exemplet ovan (där Zalando har både första och andra platsen) skulle statistiskt över 60 % av alla som söker på denna sökfras gå in på Zalandos hemsida. Hur stor konvertering sedan är beror helt på vilken produkt som säljs och hur konverterande sida som E-butiken har.
Hur får man hemsidan att synas på Google?
Arbetet med att få en hemsida mer synlig på Google kallas för sökmotoroptimering. Detta utifrån att hemsidan optimeras till sökmotorns krav för att kunna nå hög ranking.
Sökmotoroptimering kan, förenklat, beskrivas utifrån fyra ben vilka är content, teknik, användarvänlighet och länkar. Däremot finns det mängder av faktorer som kan förbättras under varje kategori.
Grunden i sökmotoroptimering är att avgöra vilka ord/fraser som sidan önskas rankas på och sedan förtydliga för Google att hemsidan handlar om just detta.
10 Steg för att synas på Google
- Registrera och indexera sidan i Google Search Console (Teknik)
- Kontrollera laddningshastigheten (Teknik)
- Ha en mobilanpassad sida (Teknik / Användarvänlighet)
- Installera SSL-certifikat (Teknik)
- Publicera texter som guidar besökaren (Användarvänlighet)
- Ha unik text på alla kategori och produktsidor (Content)
- Välj inriktning på artikel/kategori/produkt (Content)
- Ha text, bilder, grafik, Youtube som guidar besökaren (Content)
- Attrahera externa länkar (Länkar)
- Se över navigering (Användarvänlighet)
Google Ads
Google Ads är de annonser som Google visar före och efter det organiska sökresultatet. Dessa annonser är uppmarkerade med ”Ads” eller ”Annons”. Undersökningar visar däremot att väldigt många som genomför sökningar på Google inte vet/ser skillnaden på det organiska sökresultatet och annonserna. Företagen som köper dessa annonser betalar en viss summa per klick som sker på annonsen. Kostnaden per klick avgörs av konkurrensen inom området. Vid kraftig konkurrens (exempelvis inom lånsegmentet) kan varje klick kosta flera hundra kronor.
Nedan visas exempel på en annons som Snickare.se använder för att nå nya kunder.
SNICKARE SOM SYNS PÅ GOOGLE
Vikten av att använda Google Ads
En fördel med Google Ads är att alla har möjlighet att synas i toppen av Google. Den som betalar bäst – får bästa placeringen. Bara några timmar efter att en kampanj är lanserad kan företaget få trafik till sin hemsida genom denna annonsering. Detta till skillnad mot sökmotoroptimering som ofta tar flera månader innan ökad trafikmängd uppstår.
En annan fördel med att använda Google Ads är all den statistik som skapas. Statistik som både kan användas för att förändra annonserna, sökord och bud samt ge uppslag till förbättringsåtgärder inom arbetet med sökmotoroptimering.
Hur sker arbetet med Google Ads?
När ett företag startar en Google Ads-kampanj skapas först annonsen som ska visas och sedan väljs vid vilka tillfällen som annonserna ska visas. Detta utifrån vilken sökning som sker på sökmotorn. Ett företag som säljer smärtlindrande gel kan exempelvis kunna välja att deras annons ska visas vid sökningar på följande ord/fraser:
”Smärtlindring” – Tydlig koppling mot att personen söker efter produkter inom smärtlindring
”Ont i knä” – Personen söker efter en förklaring eller lösning utan att veta att det just smärtlindringsprodukter som eftersöks.
Eftersom Google Ads spar statistik går det tydligt att se vilka ord som varit mest lönsamma, dvs hur många gånger någon klickat på annonsen i förhållande till hur ofta den visats. Det går även att spåra att en viss försäljning i en E-butik kommit efter att en person kommit till butiken via dessa annonser. På detta sätt går det extremt tydligt att se lönsamheten.
3 Steg för bättre resultat med Google Ads
- Testa testa testa. Genom att lägga upp olika typer av annonser får du snabbt bra data på vad som fungerar och inte.
- Välj rätt målgrupp. Ställ in rätt målgrupper i Google Ads. Ålder, geografi, kön med mera.
- Hitta rätt sökord som driver kunder. Sätt upp tracking på alla dina sökord och kampanjer. På så sätt kan du styra annonseringen mot de sökord som konverterar bäst.
Google Shopping
Google Shopping har stora likheter med Google Ads. Men istället för att textannonser visas så presenteras unika produkter. Det innebär att enbart E-handlare kan använda denna tjänst och inte tjänsteföretag, affiliates eller organisationer.
Även med dessa annonser så väljer företagare vid vilka tillfällen som annonserna ska visas. Det går även att ställa in ”negativa” sökord. En E-butik som säljer exklusiva röda strumpor kanske inte vill synas vid en sökning på ”röda strumpor maskerad”.
Vad det kostar att visa sina produkter beror på konkurrensen på sökordet. Även här finns alltså stor likhet med Google Ads.
RÖDA STRUMPOR PÅ GOOGLE SHOPPING
Vikten av att använda Google Shopping
Google Shopping är ett mycket bra verktyg för E-handlare att synas på Google. Konverteringsgraden (hur många som klickar och sedan köper) är betydligt högre än med de textbaserade annonserna. Detta eftersom kunden ser att det är exakt den produkt som eftersöks och därefter kan genomföra köp.
En person som söker på Google med orden ”Mattermos Primus” är till stor sannolikhet ute efter just en termos från det märket. Personen har även en tanke om hur stor den ska vara. I detta exempel är personen ute efter en stor mattermos till hela familjen. Efter sökningen visas följande annonser upp – vilken kommer personen att klicka på? .
Detta kan jämföras mot en textannons där enbart ”Köp billiga mattermosar från Primus” kan nämnas men utan att de olika modellerna visas upp.
Hur fungerar Google Shopping?
SÖKRESULTAT FRÅN GOOGLE SHOPPING
För att använda Google Shopping krävs konto på Google Merchant Center samt Google Ads. Dessa konton behöver även vara sammanlänkade. Annonserna aktiveras sedan under Google Ads – Kampanjer – Ny kampanj – Shopping.
Här går det sedan att anpassa annonseringen, i likhet med annan Google annonsering, utifrån exempelvis daglig budget, försäljningsland och vilja att betala per klick per annons. Det unika är att företagaren måste ha en produktfeed med sina produkter som önskas annonseras. Det är sedan från denna feed som Google läser och skapar aktuella annonser. Därmed är det extraviktigt med optimering av titlar och namn på produkterna.
Google Ads – Textbaserat, välj texten själv
Google Shopping – Bildbaserat utifrån feed. Google skapar annonserna själv
6 Steg till bättre resultat med Google Shopping
- Kontrollera butikens feed. Följ Googles riktlinjer
- Kategorisera alla produkter utifrån Googles kategorier
- Optimera titlarna på produkterna – Det är vad Google läser av
- Förbättra – allt kan optimeras och förbättras
- Lär dig tolka statistiken – för att kunna förbättra kampanjen
- Ta hjälp om du inte kan!
Google My Business
Google My Business är de korta företagspresentationer som visas höger om sökresultatet i det fall som Google anser att sökning har genomförts efter ett specifikt företag.
Exempelsök:
”JSDigital” – Sökningen kommer att resultera i att en företagspresentation visas om JS Digital. Detta med exempelvis bilder på anställda, kontaktuppgifter och omdömen.
JSDIGITAL SYNS PÅ GOOGLE MY BUSINESS
Vikten av att använda Google Business
Alla företag som vill synas på Google bör skapa en profil i Google My Business. Inte minst eftersom det är gratis och inte tar mer än 30 minuter att lägga upp all nödvändig information. Dessutom finns en fara i att inte agera och registrera sitt företag.
I det fall som inte företaget har skapat en egen profil kommer nämligen Google att skapa profil utifrån de uppgifter som finns på internet. Det kan därmed innebära att felaktiga kontaktuppgifter visas. De om försöker kontakta företaget kan ge upp och vända sig till konkurrenter.
Dessutom kan vem som helst ange till Google att de är ägaren av ett företag och därmed få möjligheten att ändra uppgifterna. Om inte ditt företag har äganderätten – vem tar den då? Visserligen går det att ta tillbaka den i efterhand men det kan ta flera veckor.
Hur sker registrering och optimering på Google My Business?
Det är enkelt att kontrollera om ett företag är registrerat eller inte. Detta genom att genomföra en sökning på Google med företagsnamnet. Google kommer då, sannolikt, visa en företagspresentation till höger. I den presentationen finns en länk ”Äger du företaget”. Genom att klicka på den går det att ange ägandeskapet och koppla profilen till Googlekontot. Därefter kan företagsuppgifter publiceras varpå de visas i informationsrutan inom någon minut.
Google My Business kan ses som en relativt statisk informationsdel. Däremot bör uppdateringar ske vid avvikande öppettider, ändringar av telefonnummer m.m.
10 Steg för bättre synlighet på Google
- Registrera ditt företag (Viktigast av allt)
- Välj bilder som speglar verksamheten
- Fyll i kontaktuppgifter
- Ladda upp ett par olika bilder (visas långt ner i profilen)
- Länka till utvalda nyheter/blogginlägg (drar in trafik)
- Uppdatera öppettider inför storhelger
- Be om omdömen av kunder
- Få med verksamhet, produkter, tjänster som är relevanta
- Ange verksamhet och ort i titeln om möjligt ex. ”Annas Frisör i Stockholm”
- Svara på eventuella frågor som ställs via Google My Business
Google Maps
Google väljer att visa Google Maps i det fall som sökmotorn anser att en lokal sökning har genomförts. Exempel om sökning sker på ”Frisör” kommer lokala frisörsalonger att visas utifrån den stad som personen är i. Sker däremot sökning ”Frisör Stockholm” visas salonger från just den staden.
Google Maps består av en karta som visar var de olika företagen finns tillgängliga, en kort företagspresentation samt länk till företagens hemsida.
Google hämtar denna information från Google My Business. I det fall företaget inte har aktiverat någon sådan informationssida anges den information som sökmotorn lyckas hitta. I exemplet nedan har ”Frisörerna på Gården” bäst information. Detta med mycket goda recensioner, kontaktuppgifter, öppettider och orsak att välja just dem. Jämför gärna mot Frisör Yvonne.
SYNAS PÅ GOOGLE MAPS
Vikten av att använda Google Maps
För tjänsteföretag är Google Maps en mycket viktig byggsten för att synas på Google. Personer som söker efter frisörer, snickare, redovisningskonsulter osv. kommer till stor del att kontakta något av de företag som presenteras i Google Maps. Detta i ännu större grad när det kommer till mobila sökningar än sökningar på dator. Dessutom har lokala sökningar högre konverteringsgrad än andra sökningar på Google.
Att aktivt försöka förbättra sin position inom Google Maps innebär även att företag kan synas högst upp på sökmotorn även om de inte ligger högt i det organiska sökresultatet eller har råd att köpa annonser via Google Ads. Gratis, effektivt och högkonverterande!
Hur aktiveras och används Google Maps?
Det som krävs är att företaget är registrerat på Google My Business (se kapitlet ovan). Däremot är det sedan Google som avgör vilka företag som är mest relevanta och som därmed presenteras i Google Maps. Exempelvis visas inte samtliga frisörer i Stockholm i denna lista.
10 Steg för bättre synlighet på Google Maps
- Tydlig information på Google My Business
- Fråga efter recensioner av kunder så omdömet blir bättre
- Finns företaget i flera städer? Skapa unik sida för varje stad
- SEO-optimera innehåll på hemsidan för lokala sökningen
- Ha Google Maps på hemsidan. Det ger information till Google om adress/läge
- Köp dig högra plats via Google Maps Ads
- Se på de som ligger först idag – Vad kännetecknar dem?
- Ange adress där företaget ligger. Inte alltid samma som postadress
- Följ Googles riktlinjer gällande företagsinformation på hemsidan (JOHAN – right?)
- Ha bra och utförlig content på hemsidan.
Som bilden nedan visar kan Google läsa av hemsidan och därmed avgöra om företaget bör visas i Google Maps även om sökningen inte sker exakt mot företagets registrerade verksamhet. I detta fall genomfördes en sökning på ”marmorsten Gävle”.
VALBO AB SYNS PÅ GOOGLE
Fler sätt att få hemsida att synas på Google
Här är fler sätt att få din hemsida att synas.
- Bildsök
Genom att optimera bilder och hemsida kommer bilderna att synas högre vid ett bildsök på Google. Dessa sökningar är exempelvis vanlig inom mode och mat.
- Youtube
Genom att lägga upp Youtubevideor och optimera dessa mot relevanta sökord och sökfraser kommer dessa att synas högt på Google vid videosök. I vissa fall väljer även Google att presentera dessa klipp direkt i det organiska sökresultatet.
Allt fler konsumenter prioriterar att få information i videoformat istället för text i artikelformat. De företag som aktivt arbetar med Youtube-kanaler kan därmed både öka sin synlighet på Google och få betydligt fler besökare.
YOUTUBE VIDEO SOM SYNS PÅ GOOGLE
- Nyheter
Att publicera pressreleaser och bli omnämnd i nyheter handlar inte enbart om klassisk marknadsföring. Det kan även öka ett företags synlighet på Google. Det är nämligen enbart webbsidor som Google klassar som trovärdiga nyhetssidor som kommer att visas under ”Nyheter”. En liten E-butik kommer därmed inte att få nyheter, som publiceras på hemsidan, synlig i detta löp.
GOOGLE NYHETER SOM SYNS PÅ GOOGLE
Vilken väg är bäst?
Det går inte att säga att en väg är bättre än en annan. Det beror helt på företagets verksamhet och målgrupp. Ett lokalt tjänsteföretag bör exempelvis absolut börja med att registrera sig på Google My Business. Det kan i vissa fall räcka för att synas allra högst på Google. En E-handlare som säljer produkter som lätt ”ögonshoppas” bör testa Google Shopping osv.
De olika vägarna har även synergieffekter. Exempelvis går det att få en mängd statistik från Google Ads som sedan kan användas via löpande arbete med sökmotoroptimering.
Synas på Google gratis
Det finns flera sätt för företag att gratis synas på Google. Det är enbart Google Shopping och andra annonser inom Google Ads som alltid innebär en kostnad. De övriga vägarna tar bara olika lång tid och kräver olika hög kompetens. Exempelvis kan många företag själva skapa en blogg och en profil på Google My Business – medan sökmotoroptimering är betydligt mer komplext.
Gratis
- Google My Business + Maps
- Blogg på hemsidan
- Youtube
- Enklare sökmotoroptimering
Vill du få hjälp med att synas på Google? Kontakta oss idag så berättar vi mer.
Vanliga frågor och svar om att synas på Google
Hur man hamnar högt upp på Google?
En av de viktigaste faktorerna är att skapa riktigt bra innehåll. En annan viktig faktor är att få andra hemsidor att länka till din sida och dina artiklar.
Hur får man många träffar på Google?
Genom att skapa väldigt bra innehåll och genom att få länkar till din webbplats kan du få väldigt många träffar och besökare från Google.
Hur gör man en hemsida som rankar på Google?
För att din hemsida ska ranka på Google behöver du indexera den i Google Search Console.
Hur syns mitt företag på Google?
Om du vill veta hur ditt företag syns på Google kan du exempelvis söka efter olika termer i inkognito-läge. Ett annat sätt att få en bra överblick på hur du rankar på olika sökord är att använda tredjepartsverktyg som exempelvis Ahrefs.