Inom ett par sekunder har besökare till en hemsida skapat sig en uppfattning om vad som säljs, företagets image och om hemsidan kan erbjuda det som personen söker efter.
Vad vill ni förmedla på dessa sekunder?
Hur får ni besökarna att inte bara titta på hemsidan, likt förbipasserande tittar in i ett skyltfönster, utan även agera, stanna kvar och bli en konverterande kund?
Hemsidan behöver vara
- Snygg
- Proffsig
- Funktionell
- Responsiv (så att den ser bra ut i olika enheter som dator, surfplatta eller mobil)
- Spegla er affärsverksamhet
- Optimerad för att kunna få bra synlighet hos sökmotorer som exempelvis Google.
Nedan förklarar vi tydligare vikten av en proffsig och funktionell hemsida. Vi listar även några av de Sveriges mest prisbelönta hemsidor.
Om du själv är ute efter att få en snygg, SEO-optimerad och säljande hemsida. Kontakta oss och få en kostnadsfri offert här.
Funktion och navigation – Användarvänlighet
Alla hemsidor har en specifik funktion. Det kan exempelvis vara att förmedla information (1177.se), sälja produkter eller ge möjlighet till kontakt för offert.
När hemsidan byggs är funktion en fundamental punkt att ta ställning till innan arbetet påbörjas. Ibland anser företagaren att hemsidan ska en funktion – som inte ens kunden egentligen efterfrågar. I diskussion med webbyrån och kunder samt genom att se på liknande företag inom branschen kan rätt funktioner växa fram.
Hemsidan måste ha funktioner som möter användarnas behov och önskemål – men funktionerna är bara ett ben av många när hemsidan byggs.
Exempel på bra hemsidor med rätt funktion
En av de mest välbesökta hemsidorna under 2020 pga. coronapandemin, var 1177.se. Hemsidan känner automatiskt av i vilken region som personen befinner sig i och visar lokal information om coronapandemin inom detta område. Den bör även lyftas fram utifrån dess tydlighet gällande information kring andra sjukdomar och behandling av vanliga åkommor.
Trots flera skidorter över hela Sverige, flera olika slags boenden samt olika aktiviteter för turisterna lyckas Skistar med en funktionell och användarvänlig sida. Något som vissa andra turistföretag misslyckats med fundamentalt.
Snygga och fina hemsidor – Design och estetik
Vad som menas med ”snygga hemsidor” är delvis en smaksak. Vad en kund tycker är snyggt – kan en annan absolut vilja undvika.
Vilken design som bör användas beror till stor del på vad som ska förmedlas. En snygg hemsida til en E-butik som säljer hundleksaker har en helt annan design än en estetiskt snygg sida till en begravningsbyrå.
Som alltid med hemsidor är det viktigt att se på helheten, vilka som förväntas besöka sidan och vad målet är med den. Ska sidan exempelvis vara en försäljningskanal, informationskanal eller ett nyhetsflöde?
Hemsidan måste vara snygg och tilltala målgruppen – men estetiken är bara ett ben av många när hemsidan byggs.
Exempel på snygga hemsidor
Karma.life.sv lyckas mycket bra med färg, formgivning och att med design förmedla sitt budskap. En hemsida som sticker ut ur mängden estetiskt.
Ett annat exempel är skincity.com. Trovärdighet och kunskap genomsyrar webbplatsen. Personliga möten med proffs oavsett om det är på startsidan eller i guiderna. Här förmedlas att företaget är bland de bästa i Sverige inom dess bransch – vilket de också troligtvis är.
Coola hemsidor? – Inte alltid rätt väg att gå
Är coola hemsidor ett sätt att sticka ut från mängden och göra företaget mer synligt i den digitala världen? Troligtvis inte.
Den stora risken med att bygga allt för ”häftiga” hemsidor är att allt fokus läggs på utseende – och inget på funktion, användarvänlighet och sökmotoroptimering. Det är även ytterst sällan som kunder söker sig till en speciell E-handel eller ett tjänsteföretag för att de har en cool hemsida.
Det finns visserligen undantag som bekräftar regeln men generellt rekommenderas en hemsida där användarens behov står i fokus – inte en cool funktion som framförallt uppskattas av utvecklarna.
Bra och proffsig hemsida – Fördelarna
En riktigt bra och proffsig hemsida är en helhet utifrån funktion, design och användarvänlighet. Det viktigaste är att inte lägga för stor vikt vid någon av dessa ”ben”. Alla är precis lika viktiga – men på olika sätt beroende på vilket företag det handlar om.
Med en proffsig hemsida får ni:
- Ökad konvertering
Fler kommer att handla via hemsidan, eller beställa offert, om de får förtroende för företaget samt mycket enkelt förstår hur de ska agera. Här fyller exempelvis CTA-knappar en mycket viktig funktion.
- Användarvänlighet
En webbplats byggs inte primärt för företaget – utan dess kunder. Kunder som upplever en butik enkel gällande navigering, köpprocess, kundsupport med mera kommer även bli en återkommande kund.
- Stärkt varumärke
Webbplatsen ska inte bara förmedla information eller sälja. Ett besök på sidan ska även stärka företagets varumärke och den ”känsla” som kunden får mot företaget.
- Mer gratistrafik från Google
Topplista med 30 snygga hemsidor
Genom att en modern och användarvänlig hemsida ökar ni också chansen att lyckas med er sökmotoroptimering (SEO). Det vill säga att er webbplats syns högt på Google.
Här kommer JSDigitals topplista med 30 av dem snyggaste sidorna i Sverige inom olika kategorier.
- https://www.thebiggestchange.com/
Hur mycket ljusare blir det med takfönster? Det är något som bara kan upplevas och inte förklaras i ord. Med en interaktiv lösning kan besökarna på Thebiggestchange.com se skillnaden utifrån vilken hustyp de bor i. Ett strålande exempel på hur känsla och funktion förmedlas direkt via skärmen. - https://veckorevyn.com/
När Idg.se utnämnde de bästa webbplatserna under 2020 fick Veckorevyn.se förstaplaceringen. Detta tack vare att tidningen ”vågade ta det digitala språnget på ett både självklart och innovativt sätt”. De har definitivt förstått skillnaden mellan hur information i pappersformat skiljer sig mot det digitala alternativet. Ett magasin som har tydligt struktur och guidar läsaren till rätt artikel. - https://www.kolmarden.com/
Inom turism hamnade både Liseberg och Kolmården på listan över de 100 bästa sajterna enligt Idg.se. Företag inom denna bransch behöver förmedla en känsla (semester är en känsla…) samtidigt som besökarna av hemsidan även söker information om allt från öppettider och priser till boende i närheten. Kolmården gör det enkelt för turisterna att planera resan till parken under kommande semester. - https://www.apotea.se/
Apotea vann ”Årets e-mästare” både under 2018 och 2019. I motiveringen nämns bland annat ”en hemsida som är enkel att navigera och beställa från”. Dessutom har företaget tydlig information och flera valmöjligheter gällande frakt. Det är tydligt – och flexibelt. - Mat.se
Mat.se finns med på listan över de 100 bästa sajterna enligt Idg.se. Hemsidans största fördel är dess struktur. Det är lätt att hitta enskilda produkter, inspiration och information. Genom att bygga in flera smidiga funktioner skapas även ett mervärde för kunden att handla från just Mat.se. Detta med exempelvis ”Favoriter”, ”Orderhistorik” och ”Smart inköpslista”. - Klarna.se
Klarnas affärsidé är att göra E-handeln enklare – både för konsumenten och återförsäljaren. Även hemsidan är enkel och tydlig. Se exempelvis hur menyn är uppbyggd med bilder och underkategorier. Det jobbar även riktigt snygg med att låta den typiska Klarna-rosa färgen finnas med på alla sidor. En kritik kan däremot framföras mot att viss information kring räntor och avgifter inte är lika enkelt att hitta. - https://www.svensktkosttillskott.se/
Även Svensktkosttillskott ges mycket bra betyg gällande struktur och möjlighet att hitta rätt produkt. Menyn är uppbyggd av både bilder och text samt visar direkt underkategorier. Därmed kan kunden lätt hitta till rätt kategori. På flera av dessa produkter finns även betydligt mer text än hos många av dess konkurrenter. Med bilder och video skapar de mervärde till besökaren och bättre SEO. Se exempelvis https://www.svensktkosttillskott.se/diet-shake-less-sugar?da=14-405 - https://www.forsakringskassan.se/
Efter en rejäl ombyggnation av Försäkringskassans hemsida har de skapat en struktur som underlättar för besökarna att hitta rätt. De alla flesta som går in på sidan är Förälder, Sjuk, arbetssökande eller Funktionsnedsatt. Det blir därmed självklart att dessa kategorier visas primärt på startsidan. Tydligt och enkelt – med strukturerad navigering. - https://www.zooplus.se/
Inom kategorin ”Djur” vann Zooplus ”Stora SEO-priset” år 2020. Det betyder att de skapat bäst synlighet på Google under detta år. Generellt går användarvänlighet och SEO hand i hand vilket även bevisas med denna hemsida. Framförallt är strukturen tydlig och genomtänkt men även informationen kring varje produkt håller mycket hög klass. - https://www.tesla.com/sv_se
Tesla är framtiden. Det är i alla fall vad de vill förmedla. En mycket stilren hemsida där flera funktioner känns futuristiska. Jämför gärna mot Skoda och vilken image som det bilmärket förmedlar via sin hemsida. - https://www.partykungen.se/
Partykungen uppdaterar sin startsida relativt ofta för att hela tiden matcha efterfrågan och säsong. Samma färger och former återkommer på de flesta undersidor vilket både skapar struktur och god estetik. Även Partykungen har vunnit priser för sin hemsida. - https://www.booking.com/
Bookings har tusentals hotell och boenden som kan bokas via deras sida. De lyckats, trots det enorma utbudet, att både bjuda på en smidig bokningstjänst, inspiration samt en estetiskt tilltalande sida. Det är inte alla resebolag som lyckas kombinera användarvänlighet, estetik och funktion så bra! - https://manypets.com/se/
ManyPets har en snygg hemsida som tydligt förmedlar fördelarna med just detta försäkringsbolag. Konsumenter jämför ofta flera försäkringsbolag och genom att tidigt, och tydligt, lyfta upp deras fördelar kan konverteringen öka. Självklart får de även med på sidan att de är topprankade i oberoende tester och har mycket goda kundomdömen. - https://www.xn--specialistlkargruppen-g2b.se/
Specialistläkargruppen kanske inte har den mest estetiskt tilltalande sidan. Men funktionen att kunna boka tid, och verifiera sig med Bank-ID, är riktigt bra. Därmed behöver aldrig någon lång telefonkö vara i vägen för kunden att genomföra bokning. Inom flera branscher finns bokningssystem – med Bank-ID lyckas de skapa en extra säkerhetsnivå.* - https://www.stayhard.se/
Stayhard är en klassisk svensk modebutik online. Det tar inte många sekunder innan besökaren ser vilken kundgrupp som butiken vänder sig till. För de som behöver inspiration finns ett stort utbud artiklar som presenterar allt från vinterns bästa jackor till snyggaste sneakers på marknaden. - https://www.berghs.se/
Med ”Klättra i karriären” visar Berghs direkt fördelen med deras utbildningar. De som går dem kommer få fördelar på arbetsmarknaden. Nästa steg är att gå vidare till frågan ”Vilken utbildning passar dig?”. En hemsida som förmedlar trovärdighet och att vara värdefull för dess elevers framtid.
- https://www.zalando.se/
Snyggt, enkelt och inspirerande. Zalando levererar en E-handelsplattform som verkligen gör att besökarna kommer tillbaka. Här hittas även innovativa lösningar för att möta kundernas behov. Under tjänsten ”Get the look” går det att hitta hela outfits som sedan köps med ett enda klick. En enklare variant av personal shopper? - https://www.zmarta.se/
Zmarta känns inte bara igen på dess loga – utan även dess färg. Dess lila färg går som en ”lila tråd” över hela webbplatsen. Detta både i grafiska element som i menyn och knappar. - https://start.stockholm/
Stockholm.se var med på listan över de 100 bästa sajterna 2020. En hemsida med extremt mycket information som måste struktureras och presenteras tydligt för att besökarna ska kunna hitta vad de letar efter. Dessutom snygg startsida där klassiska motiv från Stockholm presenteras bakom menyerna. - https://hejalbert.se/
Mattehjälpen Albert presenteras på en snygg hemsida med enhetliga färger och former. Direkt på första sidan får besökarna svar på de vanligaste frågorna, dvs. vad är det som erbjuds, prisnivå och varför ska tjänsten bokas? - https://cuteandbroke.com/
Less is more… Denna E-butik lyckas att med enbart 10 ord och en väl vald bild förmedla känsla och en hög grad av modemedvetenhet. Samma unika stil finns på kategori- och produktsidorna. Är det smart och unikt eller ger det för lite information till besökarna? Oavsett åsikt så är det estetiskt tilltalande. - https://sophiepeckettdesign.com/
En bild säger mer än tusen ord. Det bevisas minst sagt av Sophie Peckett. Här är det bilderna, och inte minst inredningen, som förmedlar känsla, stil och engagemang. Ibland är ord överflödiga… - https://www.sakradframtid.se/
Säkrad Framtid bjuder de som besöker hemsidan på en resa – i underjorden. Det är riktigt snyggt gjort samtidigt som det illustrerar precis den information som önskas lyftas fram. Texten är faktabaserad medan bilden bakom tydligt förstärker budskapet. En favorit när det kommer till att illustrera ett budskap. - https://www.asket.com/
Vinnare av ”Bästa E-handelssajt 2020” i en ranking utförd av Idg.se. De sammanfattar hemsidan med ”avskalat, enkelt och snyggt”. Det märks direkt att Asket inte är som alla andra klädmärken. Här är det hållbarhet som lyfts fram. Hållbart för miljön i produktion och hållbarhet över tid. - https://www.careofcarl.com/
Även denna hemsida var en av de fem bästa E-handelssajterna enligt Idg.se. En hemsida som legat på topplistan under många år. Juryn ger sidan beröm för att vara ”en snygg, lättnavigerad sajt med otroligt bra presentation av produkterna”.
- https://www.strongerlabel.com/se/
Stronger har integrerat personal shopper på en helt ny nivå. Här sker det via liveshopping där en influencer visar plaggen medan frågor kan ställas i chatten. Nytänkande och framåt. En innovation som vuxit kraftigt under 2020. - https://chef.se/
Utnämnd som en av de bästa tidskrifterna online. Hemsidan har under flera år fått fina placeringar på IDG´s lista över bästa sajter. Framförallt lyfts det fram att sidan utvecklas och möter läsarnas behov. Allt för många tidningar har fastnat i ett äldre tänk men här finns en tydlig utveckling mot det digitala behovet. - https://www.ica.se/
ICA hamnar inte på denna lista för att ha snyggaste hemsidan, men för tack vare de användarvänliga funktioner som finns samt det stora utbudet av recept och inspiration. Det ska vara, och är säkert för många, självklart att gå in på Ica.se för att hitta recept eller få idéer till kvällens middag. Exempelvis går det att söka recept utifrån ingrediens. På flera sätt är ICA nytänkande och skapar funktioner utöver vad som förväntas. - https://offerta.se/
Offerta har verkligen utgått från sökintentionen hos som de besöker hemsidan. Det tar 3 sekunder att förstå vad de erbjuder och hitta rätt. Önskas mer information om tjänsten presenteras det med tre tydliga steg i både text och bild. - https://jsdigital.se/
Den hemsida som du just nu besöker! Att du har läst hit är ett tydligt tecken på att hemsidan är uppbyggd på ett korrekt sätt. Förhoppningsvis upplevs den även snygg.
Om du själv är ute efter att få en snygg, SEO-optimerad och säljande hemsida. Kontakta oss och få en kostnadsfri offert här.
Läsa mer om att köpa hemsida? Kolla här.