Vilka är de bästa SEO verktygen? Det ska vi reda ut i detta inlägg. Det finns nog ingen bransch där det finns så många olika verktyg och hjälpmedel som inom SEO (sökmotoroptimering). Det kan därför vara svårt att veta vilka man ska använda. Och vilka man kan skippa helt.
Här är topplistan.

Google Search Console
Var ska man hitta bra sökdata om inte från Google själva? Genom att koppla din sajt till Google Search Console får du information om vilka sidor och sökfraser som driver mest trafik. Du får också information om CTR (click through rate) för enskilda sidor, så att du enkelt kan se vilka som behöver förbättras. I Google Search Console får du också information och varningar om tekniska problem med din hemsida när de uppstår. Detta verktyg är ett måste om man jobbar med SEO och de bästa. Detta SEO-verktyg är helt gratis.

Semrush
När det kommer till extern data, som att kunna se vilka sökord och sidor dina konkurrenter rankar så är programmet SEMRush ett ovärderligt verktyg. I SEMRush kan du även göra teknisk SEO-analys av din hemsida. Och kanske ännu viktigare du kan djupdyka i länkar och vilka sidor som skickar länkkraft och auktoritet till dina konkurrenter och branschkollegor. Och till din egen sida såklart.
När du gör sökordsanalys och ser över eventuella tekniska brister med din sajt är SEMRush väldigt effektivt. Priset då? Ja för SEMRush finns det tre olika månadsplaner att välja bland, där den billigaste kostar 99$ per månad. Men den som vill kan testa programmet gratis i sju dagar.

Ahrefs
Det går inte att göra en lista på SEO verktyg och inte nämna denna pärla. Precis som för SEMRush erbjuder Ahrefs väldigt bra verktyg för att göra sökordsanalys och se vilka sidor som länkar till en viss sida.

Ett annat väldigt bra SEO-verktyg är Surfer SEO. Med detta verktyg kan man analysera sökresultaten för olika sökfrågor. Informationen som presenteras är hur många ord som de topprankade texterna innehåller, vilka sökord de innehåller, och vilka länkar som pekar mot dessa sidor. Det är ett väldigt lättanvänt och ovärderligt verktyg när det gäller att analysera “Serpen”, det vill säga sökresultatet för olika frågor.
Via denna länk kan du testa Surfer SEO 7 dagar för endast 1$!

Screaming Frog
Genom SEO verktyget Screaming Frog kan du “spindla” din egen (och dina konkurrenters) sajt. Här kan du se info om hur Google avläser din sida. Vad du har som H1, H2-rubriker, vilken metabeskrivning och titel du har för respektive sida och mycket mer. Screaming Frog är ett väldigt bra komplement till verktygen ovan som fokuserar på länkar och sökord.
Yoast
SEO pluginet Yoast som används till de flesta WordPress-sajter är lika enkelt som genialt. Detta är ett väldigt smidigt SEO verktyg som används för “Onpage SEO”, det vill säga optimering av innehållet på en enskild sida. Du optimerar enkelt titel och metabeskrivningar, får hjälp med hur du ska inkludera dina nyckelord på sidan, med mera. Redan i gratisversionen får du det mesta som behövs. I premium-varianten inkluderas interna länkförslag och automatiska redirects.

Rank Math
Rank Math har liknande funktioner som verktyget Yoast ovan vad gäller onpage SEO. Kanske hade Rank Math till och med haft fler användare än Yoast om det lanseras tidigare. Funktioner för att lägga till strukturerad data, så kallad schema markup, är inkluderat i programmet.
Använd Rank Math eller Yoast. Du kan, och har ingen nytta av, att använda båda två. Min personliga favorit är Rank Math, eftersom det är lättare att implementera strukturerad data via Rank Math.

GTMetrix.com
En allt viktigare rankingfaktor är “site speed”, eller hemsidans hastighet översatt till svenska. Vet du hur snabbt din sida laddar? Och vet du vad som bör optimeras för att öka hastigheten? Om svaret är nej ska du testa gratisverktyget på GTMetrix.com.

Google Page Speed Insights
Ett annat verktyg som är till bra hjälp med din tekniska SEO är Google Page Speed Insights. Precis som med GTMetrix.com får du via detta verktyg full koll på olika tekniska faktorer som gör att din sajt laddar långsammare än den borde. Progammet kan exempelvis ge rekommendatinoner om att komprimera bilder, inför “lazy load” som gör att innehåll först laddas när man scrollar med mera.
Answear the public
Anwear the Public är ett utmärkt verktyg för att hitta bra frågor att besvara. Skriv in en fråga på Answear the Public och du får direkt flera exempel på relaterade frågor som är vanliga i sökmotorerna.
Surfer SEO
Google trends
Ett annat bra verktyg för att analysera söktrender över tid är Google Trends. Med detta kan du se hur volymen för olika söktermer ökar eller minskar i popularitet.
Similiar Web
Similiar Web är ett väldigt intressant SEO-verktyg som även ger information om en konkurrerande hemsidas övriga trafik-kanaler som SEM, email-marketing och hänvisningstrafik. Det är helt enkelt ett mycket bra komplement till verktyg som Ahrefs och SEMRush som primärt analyserar SEO:n och den organiska trafiken.
Ubersuggest
Ubersuggest är ytterligare ett verktyg för att analysera sökvolymer och konkurrens inom olika nischer. Detta verktyg är skapat av Neil Patel som är väldigt välkänd inom SEO och digital marknadsföring.
Fler populära SEO verktyg
Moz
Deepcrawl – SEO verktyg som ger dig en bra överblick över din tekniska SEO.
Google mobile friendly test
Google XML sitemaps
Hrfeflang generator tool
SEO site checkup
Vilket är ditt favortitverktyg inom sökmotoroptimering?
Nu går fråga till dig. Vilket är ditt favoritverktyg för SEO?
Lämna ett svar