Vill du lära dig hur du lyckas med sökmotoroptimering (SEO) 2024? Då har du kommit rätt. Jag som har grundat JSDigital driver själv också flera affiliatesajter som har tiotusentals besökare varje månad.

Målet med denna guide är att du också ska lyckas driva mer trafik och få fler nya kunder från Google.
Nu sätter vi igång!
Vad är sökmotoroptimering?
På engelska heter sökmotoroptimering SEO, den förkortningen står i sin tur för search engine optimization. När man pratar om SEO avses nästan uteslutande positioner och att synas på Google, där ca 97% av alla sökningar görs där på den svenska marknaden.
Sökmotoroptimering handlar om att öka antalet besökare till sin hemsida genom att förbättrade resultat i Googles sökfält.
Värdet av sökmotorotimering
Allt fler företag inser värdet av sökmotoroptimering. När man ser hur många sökningar som görs varje år förstår man varför. Siffrorna är hisnande. Varje dag genomförs 3,5 miljarder sökningar världen över. Syns ditt företag i topp när potentiella kunder söker efter de viktigaste sökorden och nyckelorden för dina produkter eller tjänster du tillhandahåller?
Få hjälp att få fler nya kunder från Google
Börja med en SEO-analys
Sökmotoroptimering tar aldrig slut. Det är ett kontinuerligt jobb och mycket effektiv strategi för företag som vill driva trafik och kunder via Google. Dag efter dag. Året om. Detta utan att behöva betala dyra kostnader för varje klick, som det gör då du exempelvis annonserar via Google Ads eller Facebook Ads.
I den inledande analysfasen kommer du att få ta reda på.
- Om din hemsida är indexerad hos Google
- Hur snabbt din hemsida laddar
- Om Google anser att din webbplats är mobilvänlig eller inte
- Vilka sökord som du rankar på, samt vilka sökord som dina konkurrenter rankar på
- Vilka sajter som länkar till dig respektive dina konkurrenter
- Analysera hur svårt eller lätt det är att ranka på dina sökord
Om du vill få en gratis SEO-analys av din hemsida från JSDigital, fyll i dina uppgifter nedan.
Få en gratis SEO-analys
Kontakta oss och få tips på hur ni kan få fler nya kunder från Google.
Mät och utvärdera SEO
En viktig punkt som inte får förbises vad gäller din SEO är att du sätter upp mätbara mål. Att du följer ranking och trafik med ett SEO-verktyg som exempelvis Ahrefs och Googles egna Search Console är självklart. Men i slutändan är det nya kunder till din verksamhet vi vill se.
Därför är det väldigt viktigt att du också sätter upp tracking på din webbplats så att du ser vilka kunder som kommer från dina SEO-insatser. Detta kan du göra med Googles tag manager. Det är bara så du på sikt kan utvärdera din satsning på sökmotoroptimering.

Sökordsanalys
När du gjort de grundläggande tekniska analyserna av din hemsida är det dags att djupdyka i analysen över vilket innehåll du ska ta fram. Det är dags för en sökordsanalys.
Frågor som du vill ha svar på för att lyckas med din sökmotoroptimering är exempelvis:
Vilka sökord är viktigast att synas på för min verksamhet?
Vilka sökvolymer har de olika sökord jag vill fokusera på?
Vad är konkurrensen på respektive sökord?
Vilka sökord och sidor driver redan idag mycket trafik till mina konkurrenter?
Denna information kan du exempelvis få genom att använda SEO verktyg som exempelvis Ahrefs, Semrush, Rank Math och Googles sökordsplanerare.

Fokusera på söktermer med högt kommersiellt värde
Ett vanligt misstag är att man bara väljer de sökord som har störst sökvolym. Detta kan vara ett stort misstag om man inte också ser på det kommersiella värdet för sökordet. Detta kan man exempelvis se i verktyg som Ahrefs, där man ser hur mycket andra företag budar för att annonsera för sökordet.
Skapa riktigt bra innehåll
När analysfasen är klar börjar jobbet med att skapa riktigt bra innehåll. För att ranka på Google 2021 krävs det verkligen inte att man slarvar här. Exempel på bra innehåll 2021 är:
- Välskrivet och omfattande innehåll som ger kompletta svar på läsaren frågor (sökintention)
- Utgår från experter inom området (finns ofta inom företaget)
- Innehåller mycket visuella och element som bilder och videos.
- Snygg design som tilltalar besökaren. Ett snyggt presenterat innehåll gör både att besökaren stannar längre och det ökar också sannolikheten att andra länkar till innehållet.
På JSDigital har vi riktigt skickliga SEO-skribenter och reportrar som både har erfarenhet av både SEO och journalistik. Det gör att vi kan skapa riktigt bra innehåll till våra kunder.
Vill ni ha hjälp med ert innehållsskapande kan ni kontakta oss här.
Search intent – svara på sökarens intention
En väldigt viktig faktorn för att lyckas med att ranka på dina sökord är att förstå och svara på “search intent”, eller sökintention som det heter på svenska. Detta tar man enklast reda på genom att se vilka sidor som kommer upp när man söker på de termer man vill ranka på.
Exempel på att hitta sökintention
Om de fem första resultaten i Googles sökresultat är olika “list-poster” är det sannolikt en bättre, och längre, listpost som behövs från dig för att du ska ranka högre. Här är ett exempel på söktermen ”spartips”, där nio av de tio första svaren på Google är olika typer av listposter.
”100 spartips i vardagen”
”191 grymma spartips”
”100 smarta spatips”
Och så vidare.

Skyscraper technique
Ett sätt som många använder sig av för att ranka sitt innehåll, de poster som visas i bilden är ett bra exempel. Tidigare rankade Nordnets bloggpost med 41 spartips etta för denna sökterm i många år. De som sedan försökt, och lyckats, ranka om deras gamla bloggpost om sparande har använt Brian Deans ”Skyscraper Technique”.
Denna teknik går ut på att man gör längre, bättre och mer omfattande innehåll än det som tidigare rankat etta. Om Nordnet listat 41 poster så har de som vill ranka om dem nu skrivit 100 spartips. Det finns nu till och med ett exempel med en text som skrivit 191 tips.
Sedan är såklart en grundförutsättning att innehållet också är bra och att det attraherar länkar.
Skyscraper technique går just ut på att just hitta poster som fått många inlänkar, och sedan när man skapat ett bättre innehåll så kan man höra av sig till dessa webbplatsägare att länka till ditt, mer omfattande innehåll, istället.
SEO optimerat innehåll
En vanliga fråga som vi får är är hur man skapar SEO-optimeriat innehåll. Att svara på svararens sökintention är självfallet en del. En annan del är att det ska vara så kallat komplett innehåll. Med det menas att det ska vara ett innehåll som ger ett fullständigt svar på sökarens frågor.
LSI keywords
Om man exempelvis skriver en text om “The Simpsons” kan man inte bara skriva om Homer och övriga familjen. För att ge ett heltäckande svar behöver texten även innehålla information om exempelvis “Mr Burns”, “Springfield”, ”Principal Skinner” och så vidare för att ge ett fullständigt svar.
Detta kallas LSI (Latent Semantic Indexing) keywords. LSi keywords är alltså söktermer relaterade till huvud-sökordet som du vill ranka för.
Google-suggest
Ett bra sätt att få tips om hur man ska skapa komplett innehåll är att använda Google “auto suggest”-funktion. Då ser man andra vanliga frågor som brukar förekomma i samband med den utvalda söktermen.
Skriv för besökaren
Sist men inte minst viktigt när det gäller att skapa SEO-optimerat innehåll. Skriv för besökaren. Googles algoritmer blir bara smartare och smartare och att få besökaren att stanna och engagera sig på din sida är en allt viktigare faktor för att du ska kunna ranka ditt innehåll högt på Google.
Följ resultaten med ranktracker
När du gjort analyserna och skapat riktigt bra innehåll är det viktigt att följa resultaten via en ranktracker som visar hur din ranking på olika söktermer förändras över tid.
Onpage SEO
Precis som vi gått igenom ovan är högklassiskt innehåll är a och o för att lyckas med SEO. Utan engagerande innehåll som svarar mot söktrafikens frågor är alla andra SEO-insatser bortkastade.
Men utöver att innehållet ska vara av högsta klass finns det också andra bitar som markant ökar din möjlighet att ranka högt på Google och andra sökmotorer.
- Sidtitel – Nyckelordet ska finnas med i sidans titel.
- Metabeskrivning: Detta är texten som sökmotorn visar i sökfältet. Inkludera nyckelordet och skriv en intresseväckande copy.
- Url: Använd korta url:er som innehåller sökordet
- Rubriker: Använd sökorden och synonymer på sidan du optimerar.
- Innehåll: Använd sökordet i innehållet. Fokusera på en användarvänlig text som engagerar läsaren ”content is king”.
- Bilder: Använd rätt bilder och tagga upp dessa rätt alt taggar för sökordet.
Dessa delar kan enkelt läggas till med hjälp av pluginet Yoast eller Rank Math om du använder webbpubliceringssystemet Wordpress.
Teknisk SEO
Man får inte heller glömma bort den tekniska SEO:n. Om sökmotorernas spindlar inte enkelt kan navigera och förstå din sajt kommer den aldrig nå sin fulla potential i sökfältet.
En viktig faktor vad gäller teknisk SEO är att du ska ha en snabbt laddande hemsida. Detta kan du kolla upp genom exempelvis GTMetrix.com. Nedan ser ni ett exempel på hur rapporten ser ut, med denna hemsida som exempel.

En vanlig faktor som kan öka din sajts laddningstid är exempelvis för stora och tunga bilder. Detta kan åtgärdas med genom att komprimera alla bilder som laddas upp. Den som använder WordPress kan använda plugins för att uppnå detta. Ett exempel som jag använder själv på denna sajt är Imagify.
Men det finns också många andra saker som kan göra att din sajt inte laddar tillräckligt snabbt. Ett exempel är din hosting.
UX-signaler
På ett grundläggande plan blir det ofta fokus på sidtitlar, metabeskrivningar och så vidare. Detta skulle dock också kunna beskrivas som hygienfaktorer som krävs för att hjälpa Google att förstå vad sidan om. Detta räckte väldigt långt kombinerat med långa texter och så kallad ”keyword stuffing” om vi blickar fem år tillbaka i tiden.
En annan sak som hänger ihop med användarupplevelsen är snabbheten på din hemsida. Därför är det väldigt viktigt att du väljer rätt lösning för hosting, plattform, att du komprimerar uppladdade bilder, lägger till alt-texter och att du inte installerar för många onödiga plugins exempelvis.
Men Googles algoritmer har blivit smarta. Riktigt smarta.
Rankbrain
Detta beror på Googles algoritmuppdatering Rankbrain som kom för några år sedan.
Rankbrain använder sig av Machine learning för att förstå UX-signaler på olika webbplatser. Exempel på detta kan vara hur länge besökarna stannar på din sida (dwell time) efter att ha klickat vidare från sökresultatet.
Ett annat mått som du också kan mäta i Google Analytics är ”bounce rate”, det vill säga hur många besökare som vänder direkt i ”dörren” när de kommer till din sajt.
Detta har resulterat i att relevant innehåll numera premieras än mer än tidigare och det kan gå snabbare än tidigare när bra content rankas upp i sökresultaten. Underbart tycker vi som fokuseras på bästa möjliga kundupplevelse och att leverera relevanta sökresultat.
En annan följdeffekt av Rankbrain är att Google enkelt kan sortera ut vad som är relevant för läsarna för ett viss typ av sökord. Och detta kan såklart skilja sig markant mellan olika branscher.
Strukturerad data / schema.org
Ett annat hett SEO-tema som det pratas om 2021 är strukturerad data, så kallad schema markup. Genom att implementera detta kan du få extra utrymme och klickfrekvens till sajten från Google. Om du, som många andra, använder WordPress kan du implementera strukturerad data via exempelvis pluginet All In One Schema Rich Snippets. Ett annat populärt alternativ är Rank Math som även har många andra bra SEO-funktioner.
I bilden nedan kan ni se ett exempel på hur strukturerad data för recension och FAQ ger detta sökresultat en betydligt större och mer tilltalande synlighet i sökfältet.
Jag vill ranka bättre på Google
Hemsidans arkitekttur (uppbyggnad)
En annan viktig del av den tekniska SEO:n är din hemsidas arkitektur och internlänkning. Mer om detta i nästa avsnitt, som handlar om just länkar. Både externa och interna.
Off page SEO (länkar)
En annan, extremt viktig, aspekt av är off page SEO, det vill säga hur många länkar som pekar mot din webbplats. När andra sidor länkar till din sajt ökar den sin auktoritet och trovärdighet i Googles ögon. En länk fungerar som en röst. Sajter som har fler egna länkar pekande mot sig är mer värda att få länkar från ur ett SEO-perspektiv. Även relevans och vilken bransch länken kommer ifrån är en viktig faktor.
Länkar visar på sajtens auktoritet
Detta är något som många inte tänker på eller vet om när de börjar med sökmotoroptimering men när man tänker efter är det väldigt logiskt. Stora trovärdiga sidor länkar inte ut till andra källor lättvindigt och Google använder också detta som en signal för att bedöma din sidas auktoritet.
När det gäller länkar så är det kvalitet framför kvantitet som är viktigast. Försök att lägga kraften på att få relevanta och naturliga länkar till din sida från andra relaterade och starka sidor.
Styrkan på sidorna mäts vanligtvis med PA (Page Authority) och DA (Domain Authority), som är mått på din domän och sidors auktoritet. Detta kan exempelvis göras via SEO verktyg som MOZ, Ahrefs med flera.
Hur man skaffar länkar
Hur gör man då för att få relevanta länkar till sin hemsida? Självklart måste du skapa riktigt bra innehåll och ha en tilltalande design. Men det räcker oftast inte. Du behöver oftast också aktivt höra av dig till webbplatsägare och tipsa om ditt innehåll.
Här är några olika strategier för att skaffa länkar.
- Skyscraper Technique – Kolla vad som rankar i topp för dina valda sökord. Fokusera på innehåll som genererat mycket länkar (backlinks) till dina konkurrenter. Skapa riktigt bra content som är båda mycket bättre och omfattande. Hör av dig till de som länkar till konkurrenternas innehåll och försök att få länk från dem istället.
- Outreach – Gå igenom dina konkurrenters länkprofiler och se var de har fått sina länkar. Hör av dig till webbplatsägare där du också tror att du kan få länk ifrån.
- Publicera intressant branschdata – Genom att publicera intressant data för din bransch/nisch kan du skapa en position som auktoritet på ditt område. Detta genererar också i många fall länkar på naturligt sätt, precis som Google vill att det ska gå till.
- Köpa/hyra länkar – Detta är inte något som är tillåtet via Googles webmaster guidlines och detta går därmed inom ramen för så kallad ”Black hat SEO”. Men det är många företag, och även SEO-byråer som till stor del jobbar med köpta länkar. Så denna del bör nämnas när vi tar upp strategier för att skaffa länkar.
- Länkbyten – Google är smart nog att förstå när sajtägare rakt av byter länkar med varandra. Så detta anses ofta inte ha någon större effekt.
Däremot är det många som jobbar med flera olika sajter och skapar exempelvis fyrvägsbyten där Google inte lika lätt förstår att det handlar om länkbyten. Detta går dock också under ramen för Black hat SEO.
Ex: Sajt A länkar till sajt C. Och sajt B länkar till sajt D.
Interna länkar
Den interna länkstrukturen på din egen hemsida är också extremt viktig i att hjälpa Google att förstå vilka sidor som är viktiga, och vilka sökord som du vill att de rankar högt för.
Exempel på interna länkar är din meny och ”brödsmulor” (Breadcrumbs) som hjälper Google att förstå hierarkin på din sajt.
Ett bra tips är också att ha som rutin att alltid lägga till tre till fem passande interna länkar på alla inlägg du skapar.
Vad kostar SEO?
Vad är då priset för SEO? Olika SEO-konsulter tar olika betalt och modellerna ser olika ut. Det är vanligt att man betalar för olika SEO-paket varje månad till en SEO byrå. Ett annat sätt är att betala per timme och då kan priserna variera från 700-1.400 kr i timmen, ibland ännu mer.
Det är viktigt att du gör egen research och både ser på referenser och hur SEO-byrån lyckats med sin egen hemsida. Det är förvånansvärt många byråer som har obefintlig, eller väldigt lite organisk trafik till sin hemsida. Och det är ju inte särskilt trovärdigt om man ska hjälpa andra med detta.
Innan jag själv började erbjuda tjänster inom SEO hade jag lyckats uppnå topprank och tiotusentals besökare på flera egna affiliateprojekt. Och det första jag gjorde när jag började erbjuda SEO-tjänster var såklart att börja jobba med innehållet och rankingen på min egen sida, JSDigital.se.
Vill du lära dig mer om SEO?
Vill du lära dig mer om SEO? Då ska du självklart höra av dig till oss så hjälper vi dig. Kanske vill du börja med en SEO-analys där vi går igenom brister och potential med din sajt. Självklart kollar vi även på dina konkurrenter och ger dig förslag på hur vi ska vinna slaget om den digitala arenan.
Vill du ha hjälp med din SEO? Kontakta oss via formuläret nedan.
Mer läsning:
Tjäna pengar med affiliate marketing
Lär dig mer om digital marknadsföring
Vad är sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimering (SEO) handlar om olika tekniker för att lyckas ranka och synas med sitt innehåll på Google. För många företag är detta deras viktigaste kundanskaffningskanal.
Vad betyder SEO?
å engelska heter sökmotoroptimering SEO, den förkortningen står i sin tur för search engine optimization.
Vad är onpage SEO?
Onpage SEO handlar om optimering av innehåll på sajten. Det kan exempelvis vara sätta rätt rubrikstruktur, lägga till interna länkar och märka upp bilder med alt-taggar.
Vad är offpage SEO?
Offpage SEO är en väldigt viktigt aspekt för att lyckas med synligheten i det organiska sökfältet. Det handlar om hur många länkar som pekar mot din webbplats.
När andra sidor länkar till din sajt ökar den sin auktoritet och trovärdighet i Googles ögon. En länk fungerar som en röst. Sajter som har fler egna länkar pekande mot sig är mer värda att få länkar från ur ett SEO-perspektiv. Även relevans och vilken bransch länken kommer ifrån är en viktig faktor.
Vad kostar SEO?
Olika SEO-konsulter tar olika betalt och modellerna ser olika ut. Det är vanligt att man betalar för olika SEO-paket varje månad till en SEO byrå.
Ett annat sätt är att betala per timme och då kan priserna variera från 700-1.400 kr i timmen, ibland ännu mer.