Vad är content marketing?
Content marketing är en typ av marknadsföringsstrategi som innebär att man strategiskt skapar, publicerar och marknadsför innehåll (content). Detta kan exempelvis inkludera bloggposter, nyhetsbrev, videos eller podcasts. Content marketing används generellt för att skapa varumärkeskännedom och engagemang, samt såklart för att locka nya besökare och potentiella kunder.
Content marketing kan också användas som strategi för att visa på auktoritet och expertis inom sitt område. Det sistnämnda är också väldigt viktigt för den som jobbar med sökmotoroptimering.
Varför är det viktigt med content marketing?
När man utför det rätt kan content marketing ge riktigt bra avkastning på din investering (ROI). Och till skillnad från många andra typer av digital marknadsföring så kan content marketing fortsätta att generera kunder till din verksamhet även i det längre perspektivet.
Till skillnad från en pressmeddelande eller Facebook-annons så kan content driva trafik och leads under flera års tid.
Enligt Hubspot har de som jobbar med content marketing och bloggar regelbundet har 13x gånger större sannolikhet att få positivt ROI jämfört med dem som inte gör det.
Vanligaste misstagen
En av de vanligaste missuppfattningarna kring content marketing är att du måste publicera nytt innehåll hela tiden. Denna myt sprids även frekvent sprids av personer som jobbar med digital marknadsföring. Uppdaterat innehåll däremot. Det är väldigt viktigt.
Det finns flera exempel på jättestora internationella bloggar som lyckats väldigt bra med content marketing utan att för den delen skickat ut nya bloggar varje vecka.
Bra exempel på lyckad content marketing från Backlinko.com.
Kvantitet före kvalitet
Varje dag publiceras det över 2 miljoner bloggposter på nätet. Behövs det fler halvdana inlägg? Nej, knappast. Det behövs däremot fler kvalitativa inlägg som hjälper läser att lösa sina problem eller frågeställningar.
Det är det content marketing handlar om.
Lyckad content marketing
Grundbulten för att lyckas med din content marketing-kampanj är att utgå från en gedigen sökordsanalys. Därefter kan du noga välja ut de viktigaste sökorden för din målgrupp.