Här hittar du en guiden för att göra en sökordsanalys 2021. Steg för steg.
I guiden kommer vi täcka:
- Hur du hittar rätt sökord
- Hur du ska göra för att välja rätt sökord
- Hur du hittar dina konkurrenters viktigaste sökord
- Hur du använder sökordsverktyg
- Och mycket mer
Så, dags att sätta igång.
Grunderna till en bra sökordsanalys
I de här avsnittet kommer vi gå igenom grunderna för en bra sökordsanalys. Först kommer vi gå igenom exakt vad sökordsanalys är och varför det är så viktigt för att lyckas med SEO. Jag kommer också gå igenom hur en gedigen sökordsanalys gjort att jag lyckas driva tiotusentals nya besökare och potentiella kunder till både mina egna och mina kunder sajter.
Vad är sökordsanalys?
Sökordsanalys är en process för att finna rätt ord och fraser som dina potentiella kunder använder när de söker i sökmotorer, som Google. Målet med sökordsanalysen är alltså att optimera ditt innehåll för de söktermer som används mest.
Varför är sökordsanalys viktigt för SEO?
Sökordsanalysen påverkar i stort sett alla andra SEO-uppgifter som du genomför, inklusive att hitta rätt ämnen att skriva om, din ”onpage SEO” och jakt på länkar. Analysen av sökord fungerar är grunden för din SEO kampanj.
Sökordsanalysen ger dig också värdefulla insikter om tankar, rädslor och frågor som dina potentiella kunder ställer sig – och vilka fraser och söktermer de använder sig av.
Hur hittar man rätt sökord?
Så, hur gör man då en sökordsanalys?
Först – börja med att brainstorma och kom fram med en lista med ämnen som du tror att folk söker efter som är relaterad till din verksamhet. Om du driver en byrå för digital marknadsföring som vi skulle det exempelvis kunna vara.
- SEO
- Annonsering
- Content marketing
- epost-marknadsföring
Och så vidare.
Använd Google suggest
Nu när du har en lista med teman klar. Skriv in dem i Google och se vilka relaterade förslag som kommer upp. Alla termer som Google visar är vanliga relaterade sökningar. Genom att inkludera kommer du kunna ranka din text för fler relaterade sökningar, och den kommer även ge ett mer heltäckande svar på sökorden. Denna funktion kallas ”Google suggest”.
Via Google suggest så hittar du flera nya relaterade sökord. Varför? Jo för om Google föreslår ett ord så vet du att det är fler som söker efter det.
Sökordsplaneraren
Ett annat bra SEO verktyg för att hitta sökord som driver trafik till din sida är att använda Google Search Console. Vi search console kan du se alla dina sidor som driver trafik idag, och via vilka sökord som dina besökare hittar dit.
När du har informationen om hur dina besökare hittar till din sida idag kan du sedan enkelt gå igenom sida för sida och förstärka sannolikheten att ranka bättre på de sökord som du redan syns på. Exempelvis genom att addera de viktigaste sökorden i titel, metabeskrivning och i underrubriker.
Google trends
Google trends är ett annat bra sätt att se sökord och hur trenden för dem ser ut över tid. Ett annat sätt att hålla koll på denna typ av trender för olika sökord är via sidor som exempelvis Exploding Topics.
Använd SEO-verktyg för att hitta konkurrenternas bästa sökord
Ett annat extremt effektivt sätt att hitta relevanta sökord är att djupdyka i dina konkurrenters bäst presterande sidor. Detta göra man genom olika SEO verktyg som exempelvis Semrush och Ahrefs.
Här nedan är ett exempel på data man kan få fram om sina konkurrenter. I detta fall använder vi Ikeas webbshop som exempel. Som konkurrent till IKEA skulle detta kunna vara uppslag på sidor och sökord att skapa produktsidor kring.
När du sedan har hittat bra sökord kan du gå vidare i analysen och hitta relevanta sökord för samma sida. Här är ett exempel för sidan som skärmväggar som var en av IKEAs mest populära sidor sett till besökare från Google. Skriver man en produktbeskrivningssida om skärmväggar bör man även exempelvis inkludera termer som ”skärmvägg balkong”.